Gå til innhold
Daglig leder  i Sølvtrans Roger Halsebakk. Foto: Gustav-Erik Blaalid
Daglig leder i Sølvtrans Roger Halsebakk. Foto: Gustav-Erik Blaalid

Sølvtrans oppsummerer fjoråret som et travelt år og har de siste månedene klargjort seg for lusesesongen. - Vi har gjort mye av årlig vedlikehold og re-sertifisering av båtene de første månedene så vi er klar for storsesongen, sier daglig leder Roger Halsebakk i Sølvtrans.

Ålesundselskapet som er et av verdens største brønnbåt-rederi, har den siste tiden klargjort seg for høysesongen, som slår inn for fullt når temperaturene stiger og luseproblemene til oppdretterne blir større.

- Vi er brukbart fornøyd med sysselsettingen for våre båter. Vi har også gjort mye av årlig vedlikehold og re-sertifisering av båtene de første månedene så vi er klar for stor sesongen, sier Halsebakk.

Les også: Sølvtrans har knekt koden

Sølvtrans-sjefen sier at selskapet hele tiden prøver å få ledig kapasitet som de kan ha som sikkerhet for TC -båtene når de skal på årlig vedlikehold og sertifisering.

Brønnbåtene
Brønnbåtene "Ronja Nordic" og "Ronja Superior" fortøyd ved Marine Harvest Ulvan. Foto: Sølvtrans. 

- De sikrer våre langtids kunder en trygg leveranse av brønnbåt når de har utfordringer med fisken og deres verdier, legger han til.

- Har dere møtt på noen utfordringer i 2016? 

- Det er jo hele tiden utfordringer når næringen har store problemer med lus og sykdom, ikke alltid enkelt å kunne hjelpe med båter på kort varsel, forklarer Halsebakk til kyst.no.

Skal driftes i utlandet 

2015 var generelt et travelt år med mye å gjøre for selskapet, særlig med tanke på oppkjøpet av Bømlo Brønnbåt Service (BBS) i slutten av året.

- Men vi er veldig fornøyd med oppkjøpet av BBS, legger han til.

Les også: Frykter ikke konkurranse

Når det gjelder satsinger fremover og utvidelser med nybygg, opplyser han at flere av båtene som er under planlegging skal ut av landet.

- Vi har to nybygg som blir levert i år, disse skal til det skotske markedet på lange kontrakter. Den første går rett inn på en fem års kontrakt med Marine Harvest Skottland etter dåp og 30 års jubileum på Sandshamn siste helgen i april, utdyper Sølvtrans-sjefen.

Les også: Selskap har doblet brønnbåtflåte

Selskapet har 18 brønnbåter i drift per i dag, men bare ni av dem er i Norge. Men selskapet har derimot planer om å ferdigstille to ny båter i 2016 og har planlagt tre nybygg til neste år.

Sølvtrans og Kleven inngikk tidligere i år en kontrakt om bygging av enda en brønnbåt ved Myklebust Verft. Kontrakten på bygging av det første fartøyet ble offentliggjort allerede i juni i fjor. Det første fartøyet skal leveres i mars 2017, og fartøy nummer to i september samme år.

– Det er svært gledelig at Sølvtrans ønsker enda et fartøy fra Myklebust Verft, og vi setter stor pris på samarbeidet med denne lokalt eide og globalt ledende aktøren. Vi ser store muligheter innen dette markedet, sa Ståle Rasmussen, konsernsjef i Kleven.

Den nye brønnbåten er av typen NVC 387 fra Rolls-Royce, og er nær 80 meter lang og med 3200 m3 brønnkapasitet.

Har du en sak du
vil tipse oss om?