"Kirsti H", Solunds største prosjekt noensinne. Foto: Solund Verft/facebook

Solund Verft vil bygge flere - men mindre båter til havbruksnæringen

Solund Verft leverte nylig sitt største prosjekt noensinne brønnbåten «Kirsti H» til Erko Seatrans. Fremover vil verftet satse tungt, men bygge mindre båter til oppdrettsnæringen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Om leveransen av «Kirsti H» sier daglig leder Jonny Titland at verftet har hatt et godt samarbeid med Erko Seatrans og alle underleverandører. Men med en et krevende vaskesystem ble det mye testing før fartøyet kunne leveres.

– Vi var en måned seinere ute med levering enn det vi hadde ambisjoner om. Det hadde å gjøre med testing av utstyr som tok lenger tid enn vi hadde regnet med, forklarer Titland til Skipsrevyen.

- I største laget

På det meste, med flere underleverandører på plass, var det 140 mann i sving ved verftet hvor det normalt jobber 30. Han legger til at prosjektet har vært lærerikt, og at han synes resultatet er en staselig brønnbåt, men at de sannsynligvis melder pass dersom det kommer bestilling på brønnbåter av tilsvarende dimensjoner i fremtiden.

– Brønnbåtene blir gjerne større og større, og både på utstyr og kompetanse her på Solund verft så er dette i største laget for oss. Vi kan ikke ta på land eller sette ut større båter, sier Titland.

– Når det er sagt, ønsker vi å satse tøft mot oppdrettsbransjen, både på nye teknologiske løsninger på fartøy til bruk i oppdrett og fiske, legger han til.

Den nybygde brønnbåten er hele 70 meter lang, 12 meter bred og har en lastekapasitet på 1800 kubikk levende fisk. Fartøyet kan også brukes til avlusing.

Verftet ønsker å være attraktive for vedlikehold, bygging og ombygging av mindre fartøy.

– Vi har ingen konkrete nybyggingsprosjekter i sikte. Strategisk kommer vi nok til å satse på mindre fartøy i fremtiden. Vi har to skipshaller der vi er avhengig av å ha den ene hallen ledig til vedlikeholdsoppdrag, malingsoppdrag, og den type arbeid, påpeker Titland.