Gå til innhold
Annonse

Startet opp eget selskap - brenner for å spre mer fagkunnskap

Den driftige gründeren har opprettet eget selskap som skal jobbe med marine næringer. Foto: Creuna.
Den driftige gründeren har opprettet eget selskap som skal jobbe med marine næringer. Foto: Creuna.

Solveig van Nes  (46) har stiftet eget selskap, Marine Prospects, der hun ønsker å videreformidle mer fagkunnskap om både havmiljøet og havet som fremtidens matfat.

Annonse

Gründer Solveig van Nes sier til Kyst.no at hun siden 1. november har jobbet 100 % i det nyopprettede selskapet som daglig leder. 

- Marine Prospects er et selskap som driver med kommunikasjon og rådgivning for å gjøre kunnskap om det marine miljøet og sjømatproduksjon tilgjengelig og inspirerende – for aktører i sjømatnæringen, myndigheter, lærere og elever. 

- Jeg brenner for å lære folk mer om havnæringen, og jeg opplever at det er lite kunnskap generelt tilgjengelig. Skal vi kunne utnytte havets fulle potensial trenger vi kunnskap. Jo mer vi kan om havet, jo bedre kan vi bruke det – óg ta vare på det, legger hun til.

- Jeg opplever at det er lite kunnskap generelt tilgjengelig, og ønsker å gjøre noe med dette

Solveig van Nes - gründer og daglig leder i Marine Prospects.

- Jeg skal hverken svartmale eller hvitmale næringene

Hennes første oppdragsgiver er det nye visningssenteret The Salmon på Tjuvholmen i Oslo, som har hyret van Nes inn til å bistå med faglig innhold og kommunikasjon og lage et undervisningsopplegg for ungdomsskoler om havbruksnæringen. 

- Det er svært spennende å kunne fokusere 100 % på denne jobben. Senteret er åpent for alle, og jeg ser spesielt frem til å få jobbe med ungdomsskoleelever. Det er de som er fremtidens generasjon, sier hun entusiastisk. 

Regjeringen satser på hav og Norge har tatt en internasjonal lederrolle i globale havspørsmål. Mer enn 200.000 nordmenn jobber innenfor olje, sjømat eller maritim næring, og bidrar til at det skapes verdier for nær 500 milliarder kroner årlig. Men van Nes sier hun savner fagbasert informasjon om temaet, og mener kunnskapen om havnæringene bør øke. 

- Jeg skal hverken svartmale eller hvitmale havnæringene, men ønsker å belyse fakta og videreformidle kunnskap som per i dag ikke kommer godt nok frem, forteller hun til Kyst.no. 

Solveig van Nes er for mange et veldig kjent fjes i havbruksnæringen, og de siste to årene jobbet i kommunikasjonsselskapet Creuna, der hun har vært direktør for marine og maritime industrier. Før det jobbet hun to år i miljøstiftelsen Bellona og enda før det 14 år i forskningsinstituttet Nofima.

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse