Styreformann og aksjonær i Sølvtrans, Anders Hvide mener at margin-bekymringen fra Marine Harvest er overdrevet. Foto: Gustav Erik Blaalid

- Stordriftsmarginene har gått til oppdretterne

Anders Hvide, aksjonær og styreleder i Sølvtrans, mener at stordriftsmarginene i brønnbåtnæringen i sin helhet har gått til oppdretterne. Kostnadene per kilo for å transportere laks i dag er omtrent de samme som for både 10 og 20 år siden. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Anders Hvide er kritisk til at Marine Harvest påpeker at brønnbåtnæringen har høye marginer og at det er en av grunnene til at de satser på eget rederi.

- Det er kun de to-tre siste årene at brønnbåtnæringen har det vi kan kalle høye marginer. Ser man over de siste fem årene er det ikke høye marginer, fastslår Hvide. Han bruker tallopplysninger fra en av kundene som sier at deres totale brønnbåtkostnader er 85 øre per kilo slaktet laks. Da inngår slaktekjøring, smoltkjøring, avlusing og sortering.

Les også: Skal bli størst i brønnbåt

Kyst.no snakket med han i forbindelse med et innlegg Hvide holdt på SB1 Markets sitt investorforum i Trondheim i går. Han mener at en bransje som har fartøyer som skal avskrives over 30 år, har en såpass høy risiko at charter på fem år er relativt kort.

Sølvtrans Rederi AS

- Vi har lavere marginer enn våre kunder, og vi har lavere avkastning på investert kapital, fastslår han.

- Men om oppdretterne er villige til å chartre båtene for lengre perioder, for eksempel 10 år, vil de selvsagt få lavere pris. Det sier seg selv at jo kortere leieperioder, jo høyere blir prisen, konstaterer han og legger til at time-charter skal være mer lønnsomt for kunden enn spot.

Verdens største

Sølvtrans er etter oppkjøpet av Bømlo Brønnbåtservice i fjor verdens største brønnbåtrederi.

- Vi har 19 fartøy og er størst på kubikk, sier Hvide.

Han har vært styreformann i rederiet siden 2011. Sølvtrans sysselsetter 300 personer i Norge. De fleste mannskap på fartøyene. Selskapet har hovedkontor i Ålesund og kontor i Puerto Montt i Chile med tre ansatte, og vil satse permanent der.

- Vi ser på Chile som svært interessant og har nå sendt ett av våre fartøyer, Ronja Atlantic dit på permanent basis. Vi kommer ganske snart til å satser mer der, legger han til.

Bømlo Brønnbåtservice AS

Rederiet har også ett fartøy på Tasmania og ett i Canada. Sølvtrans har fire fartøy under bygging. To hos Kleven og to hos Aas. Hvide mener at Sølvtrans hele tiden har ligget i front i teknologisk utvikling. Nå jobber rederiet med å redusere driftskostnadene slik at de også skal bli det mest effektive rederiet.

Har tro på multipurpose-fartøy

- Vi har ikke tro på prosessfartøyer, men vi har tro på multipurpose fartøy. Vi har heller ikke tro på å erstatte brønnbåten med bruke av presenninger når fisken skal behandles med hydrogernperoxid, sier Anders Hvide.

Styrelederen legger vekt på at oppdretterne har store fordeler av av å bruke de samme samme aktørene over tid.

- Det handler mye om å kjenne til folkene og fartøyene, og at disse kjenner til de lokale forholdene der de opererer. Dersom leverandørene skiftes ofte, vil det kunne medføre utfordringer som blant annet lokal kjennskap, mener Hvide.

Han understreker at Sølvtrans ikke er redd for konkurranse i brønnbåtmarkedet. Det Hvide frykter mer er at aktører fra andre bransjer skal kaste seg over brønnbåtnæringen og på den måten skal press på marginene. Han minner om at risikoen er høy i næringen, og at markedet kan falle også i brønnbåtmarkedet.