Fartøyet «Tristein» er nummer tre i rekken overlevert til Salmar Farming i løpet av få måneder. Foto: Sletta Verft.

«Tristein» overlevert til Salmar

Salmar Farming mottok denne uken arbeidsfartøyet «Tristein» som skal operere på en eksponert lokalitet i Sør-Trøndelag.  

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sletta Verft overleverte mandag denne uken deres nybygg nr. 174 «Tristein» til oppdrettsselskapet Salmar Farming.

Arbeidsbåten er en aluminiums katamaran på 14,9 x 7,5 meter. 

15-metringen som er en større arbeidsbåt, skal operere på lokaliteten Tristeinen, i Sør-Trøndelag, og har derfor fått navnet «Tristein». 

Solid bygget

Jørgen Holmen, teknisk sjef i Salmar Farming sier til Kyst.no at fartøyet skal gjøre ulike arbeidsoperasjoner som en typisk lokalitetsbåt, og vil ta mye av de tyngre oppgavene på lokaliteten. 

- Båten er en kopi av tidligere fartøy vi har fått levert, men det er gjort noen små justeringer. Den er solid bygget for å tåle litt røffere sjø ettersom den skal operere på en litt mer eksponert lokalitet. Den er røff nok til å være med på serviceoperasjoner også, men er ment å være lokalitetsbåt, legger han til. 

Holmen opplyser at det er plass til et mannskap på fire, men båten vil vanligvis være bemannet av et personell på to mann. 

- Vi har hele veien hatt en ryddig og god prosess med Sletta Verft om levering av fartøy, og er veldig fornøyd med jobben de har gjort. De er proffe rett og slett, sier Holmen. 

På broen har man god utsikt under arbeidsoperasjoner på merdkanten. Foto: Sletta Verft.

Fartøyet som nå er overlevert er nummer tre i rekken i løpet av få måneder, og er den siste av kontraktene oppdrettsselskapet har gjort med Sletta. 

- Vi skal nå se på hvilke nye kontraheringer vi har behov for og hvem som skal levere de, sier Holmen.  

Les også: «Dvergen» overlevert til Salmar Farming

Stor kapasitet

Fartøyet er utstyrt med Palfinger krane fra Bergen Hydraulics med en løftekapasitet på fem tonn. «Tristein» har en Scania DI 13 73M (KC) motor med 370 hestekrefter. Fartøyet er levert med tre capstaner på henholdsvis tre, fem og ett tonn. Fartøyet har også en generator av typen Nanni QLS 22 T. 17,1 kW@1500 rpm. 

Ronny Haltbakk, kontorleder ved Sletta Verft sier til Kyst.no at byggingen av fartøyet har tatt 20 uker, og verftet har nå fire fartøy de arbeider på for tiden. 

Les også: Stor havbruksaktivitet på Sletta Verft

Se bildegalleri under. Foto: Sletta Verft.