Fra venstre: Oliver Drønen og Ole Troland i Troland Lakseoppdrett. Foto: Ole Troland.

Troland Lakseoppdrett kjøper hybridløsning

Troland Lakseoppdrett installerte Fjord Hybrid 147 - container på Høyvika-lokalitet. – Dette er vinn-vinn for alle parter, sier Ole Troland i Troland Lakseoppdrett.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

 – Det er Fjord Maritime AS i Bergen som har utviklet hybridløsningen til havbruksnæringen, skriver Troland Lakseoppdrett i en pressemelding.

Fjord Hybrid reduserer gangtiden til dieselgeneratoren på fôrflåtene med inntil 90 prosent.

– For lokaliteter hvor landstrøm ikke er gjennomførbart, er hybridløsning det beste alternativet. Vi har vært i dialog med Fjord Maritime i lengre tid og antall installasjoner de har i drift er en god trygghet for oss. Hybridløsningen nedbetaler seg selv på to til tre år, så dette er vinn-vinn for alle parter, sier Ole Troland.

Spennende med klimateknologi

Han forteller videre at batteripakken kutter driftstimen på dieselgeneratoren med ca 80%. 19 timer i døgnet på batteri. Det tilsvarer en CO2 reduksjon på tilnærmet 108 tonn i løpet av en produksjon på 18 måneder.

- Vi i Troland Lakseoppdrett synes det er både viktig og spennende å investere i ny klimateknologi. Selv om laksen i utgangspunktet er en klimavinner, jakter vi som selskap kontinuerlig forbedringen for å redusere vårt fotavtrykk. En god bonus er jo at mindre støy er bedre for både fisk og folk! Vi gleder oss virkelig til å få sett effekten av Fjord Hybrid, forklarer Troland.

Driftssikkert og miljøvennlig

Operasjonsansvarlig i Fjord Maritime AS, Stig Kalvenes, forteller at de er svært glade for at Troland Lakseoppdrett falt ned på deres løsning for elektrifisering av fôrflåten.

Ved utgangen av året har selskapet 25 Fjord Hybrid anlegg installert langs hele kysten.

.- Antall installasjoner i drift og kontinuerlig tilgang på driftsdata og oppnådd resultater, er noe våre kunder setter stor pris på. Vi har også fått gode tilbakemeldinger på fjerntilgang -og overvåkning som vi tilbyr fra vårt servicesenter. Det er veldig tilfredsstillende at vi har klart å få frem et konsept som både er driftssikkert og bidrar til det grønne skiftet i havbruksnæringen, sier Kalvenes.

“Plug and play”-system

Fjord Hybrid kan monteres i selve flåten, eller leveres i en container som plasseres om bord. Hybridsystemet er designet som en plug and play-løsning som lett kan tilpasses de fleste fôrflåter, uansett design.

– Vi har utviklet et system som reduserer gangtiden til dieselgeneratorene til et minimum gjennom et driftsdøgn, fra 24 timer helt ned til to timer. Generatorene går alltid med optimal virkningsgrad under drift for å generere maksimalt antall kW pr. liter diesel, forklarer Kalvenes videre.