«Kryssholm» kommer til å ha kapasitet på over 3 000 tonn. Foto: Lighthouse Ship Management.

Oppgraderer «Kryssholm»: - Vil bli markedets største fôrbåt

«Kryssholm» - et nytt og høyteknologisk fartøy for transport av fiskefôr som blir klart i 2021.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

BioMar og Bio Feeder AS utvider sitt samarbeid, og er nå i gang med et spennende prosjekt om å utvikle en ny og innovativ hybridbåt. Dette er den første båten i Norge som tar i bruk batteridrift ved fôrleveranser. Skipet vil seile for BioMar i høysesong, og skal etter planen starte med å frakte fôr fra sommeren 2021.

- Med denne båtens toppmoderne hybridteknologi, fortsetter vi å ta en innovativ rolle i havbruksnæringen, sier Tore Gunnar Wikdal, Supply Chain Director fra BioMar.

Stor kapasitet

«Kryssholm» blir en av markedets største fôrbåter med kapasitet på over 3 000 tonn. Skipet eies og opereres av Bio Feeder.

Nils Tore Melingen i Bio Feeder er fornøyd med samarbeidet med Biomar. Foto: Lighthouse Ship Management.

- Vi gleder oss veldig til å oppgradere «Kryssholm». Dette er et svært spennende prosjekt, og vi er glade for å samarbeide videre med BioMar på dette, sier Nils Tore Øpstad Melingen i Bio Feeder.

Båten er 89,9 meter lang og 13,6 meter bred. «Kryssholm» inneholder en kombinasjon av diesel og hybridbatteri som både gir støyfri DP-levering og lavt energiforbruk ved levering.

- Under DP lossing vil skipet bruke batteri og hjelpemotorer. På denne måten reduserer vi både utslipp og forbruk via å bruke hybridløsning under lossing, fortsetter Melingen.

Skipet har også fått innvilget støtte til ombygning fra Næringslivets NOx-fond, også kalt NOx-fondet. Dette medfører at Kryssholm har et system for rensing av avgass fra motorene. NOx-fondet arbeider med å redusere utslipp i næringssektoren for å oppfylle Norges forpliktelser i Gøteborgprotokollen. NOx-fondet ble stiftet i 2008.