Gå til innhold

Verdens første brønnbåt med 2-speed fremdrift

Illustrasjon av «Inter TBN». Illustrasjon: Salt Ship Design
Illustrasjon av «Inter TBN». Illustrasjon: Salt Ship Design

«Inter TBN» er under bygging. Skal leveres til Intership i 2022. 

Nybygget «Inter TBN» er under bygging ved Zamakona Yards Bilbao i Spania og skal leveres til Intership AS i 2022. 

Skipet er designet av Salt Ship Design, og har fokus på god kontroll av fiskehelse og å forhindre smittsomme sykdommer. Fartøyet, på 72,20 meter, antas å være det første av sin sort som utstyres med dieselmekanisk fremdrift i kombinasjon med 2-speed gir fra Finnøy Gear & Propeller.

Finnøy Gear & Propeller sin 2-speed serie er spesielt utviklet for fartøy med flere ulike operasjonsmoduser, ut i fra lengde på turene, vær og last. I transitt med lastet eller ulastet båt, pent vær og økonomifart, så benyttes LAV-trinnet. For lastet båt i utfordrende vær så benyttes HØY- gir med formål å operere fartøyet med optimalt propellturtall i forhold til effektbehov på propell. I tillegg er giret designet for å maksimere sikkerheten om bord i fartøyet og er derfor utrustet med PTH (Power Take Home) slik at skipet kan operere selv om det utføres service eller dersom det oppstår problemer med hovedmotor, heter det i en pressemelding. 

- Vi er glade over å ha blitt valgt til dette prosjektet som ut ifra det vi kjenner til introduserer verdens første 2-speed løsning for brønnbåter», forteller salgssjef, Arne Nogva. 

- I likhet med andre sektorer så søker også havbrukssektoren skipsdesign som reduserer de totale driftskostnadene i tillegg til klimagassutslipp. Flere andre redere har også vist interesse for liknende 2-speed løsninger», legger han til. 

Har du en sak du
vil tipse oss om?