Bård Meek-Hansen, daglig leder i Grovfjord Mekaniske Verksted. Foto: Therese Soltveit.

Verdens første elektriske røkterbåt nærmer seg ferdigstilling

Grovfjord Mekaniske Verksteds daglig leder Bård Meek-Hansen, forteller at de skulle gjerne hatt den elektriske arbeidsbåten "Astrid Helene" ferdigstilt og utstilt under Aqua Nor, men det rakk de ikke. Han påpeker fartøyet er like rundt hjørnet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Grovfjord Mekaniske Verksted bygger verdens første batterielektriske røkterbåt av typen GMV Zero, og ville presentere den denne uken.

Den elektriske båten Astrid Helene er ikke langt unna ferdigstilling, men det gjenstår enda noen detaljer. Foto: Grovfjord Mek. Verksted.

- Vi hadde håpet å få El-båten hit på Aqua Nor. Det var planen, men slik gikk det dessverre ikke. Båten er enda under ferdigstilling og det gjenstår litt arbeid. Status per i dag er at båten ikke er ferdigstilt, men vi er på god vei og om kort tid vil båten være oppe å gå, forteller han under et Aqua Nor seminar om nullutslippteknologi.

GMV Zero har null CO2-utslipp, ingen NOx- og partikkelutslipp, svært lave drifts- og vedlikeholdskostnader og liten eller ingen støybelastning. Den årlige reduksjonen av CO₂ opplyser han vil bli 90 tonn og NOx vil ligge på 900 kg, ifølge Meek-Hansen.

- Samtidig eliminerer vi skadelige partikler, påpeker han.

Les også om investeringene Grovfjord har gjort innenfor ny teknologi de neste årene. 

Skal tilby el-båt, hybrider og standard arbeidsbåter

Grovfjord-sjefen sier de også etterhvert kan tilby denne båten som en hybrid røkterbåt.

Bård Meek-Hansen snakket til en fullsatt sal under Aqua Nor. Der fortalte han om deres erfaringer med byggingen av verden første helelektriske arbeidsbåt. Foto: Therese Soltveit.

- Kunder kan velge enten hybrid, ren elektriskbåt eller standard arbeidsbåt. Vi skal prøve å standardisere mest mulig av disse typene båter for kundene fremover, forteller han.

Til kyst.no sier han at planen er at el-båten skal testes ut hos Trollvika Drift som leier båten, og påpeker at de vil fikse eventuelle barnesykdommer, deretter vil vi gå kommersielt med el-fartøyet.

- Men vi reklamerer for båten nå og så får vi se hvordan interessen blir, det var jo litt lunken stemning da vi først lanserte el-båt konseptet, men det føler vi har snudd nå etterhvert som oppdretterne ser at fartøyene blir mer kostnadseffektive for dem.

Meek-Hansen sier de etter noen måneders uttesting av el-båten trolig vil tilby bygging av hybridbåter til kunder.

- Dette er en mulighet vi gir våre kunder, slik at de kan velge mellom flere miljøvennlige alternativer.

- Brukte de best tilgjengelig alternativene

Når det gjelder de tekniske valgene til utrustingen av fartøyet, sier han at ting har forandret seg under byggingen iforhold til alternativer av elektrisk utstyr.

- De batteriene vi valte var Corvus og Orca, som var da de beste alternativene prismessig og de andre egenskapene som var tilgjengelig da. Vi har underveis i byggingen fått tilbud på nye typer batterier. Så det kan hende at vi neste gang endrer type batteri, sier han.

Meek-Hansen forteller også en elektriske vinsj er under utvikling og skal etterinstalleres på båten.

Verftet vil seinere invitere folk på besøk, og vise hvordan el-båten fungerer i praksis. Fartøyet sier Meek-Hansen har fått navnet til hans mor Astrid Helene, noe hans far var veldig glad for.

Les også: Bygger oppdrettsbåter for over hundre millioner

  • Grovfjord Mek Verksted AS er lokalisert bare 50 minutters biltur fra Evenes lufthavn ved Harstad.
  • Selskapet har 63 fast ansatte i 100 % stillinger og fire deltidsstillinger. Totalt er de 140 i arbeid ved bedriften under de mest hektiske periodene.