Gå til innhold
Annonse
«Ronja Storm» er på prøvetur ved Havyard Ship Technology verft. Foto: Havyard Group.
«Ronja Storm» er på prøvetur ved Havyard Ship Technology verft. Foto: Havyard Group.

Det som per dags dato er verdens største brønbåt, «Ronja Storm», ble formelt overlevert fra Havyard Ship Technology til Sølvtrans onsdag. 

Annonse

Ifølge en børsmelding fra selskapet vil skipet bli liggende ved verftet i en kort periode for ferdigstilling av mindre gjenstående arbeid. Deretter vil turen gå til den australske delstaten Tasmania, der hun skal inn på fast kontrakt med Huon Aquaculture Group. 

«Ronja Storm» vil kunne produsere så mye som 700 m3 ferskvann i timen ved bruk av omvendt osmose. Det tilsvarer døgnforbruket til rundt 100 000 nordmenn. Ferskvannet skal brukes til å bekjempe laksesykdommen AGD, som man er plaget med i farvannet. 

Tavler med likerettere og frekvensomformereom om bord «Ronja Storm» levert av NES. Foto: Havyard Group
Tavler med likerettere og frekvensomformereom om bord «Ronja Storm» levert av NES. Foto: Havyard Group

Men det er ikke bare systemene rundt fiskehåndteringen som gjør «Ronja Storm» spesiell. 

Båten blir den første brønnbåten i verden som benytter seg av likestrømsnett (DC) på 1000 volt. Det er Norwegian Electric Systems som leverer de elektriske kraftsystemene, bestående av generatorer, tavler med likerettere og frekvensomformere, samt motorer for propellanlegg og thrustere. De leverer også brosystemer og skipets automasjonssystem.

«Ronja Storm» er utstyrt med 4x Cat 3516C hovedmotorer levert av Pon Power. De har forøvrig også levert generatorsett og nødgenerator. I tillegg har Norwegian Electric System levert elektrisk kraftsystem, bestående av generatorer, tavler med likerettere og frekvensomformere, samt motorer for propellanlegg og thrustere. Propeller og thrustere er levert av Rolls-Royce og er av henholdsvis av typen 72A1/4 D-B/P/N 3300, og TT1650 DPN CP. 

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse