Gjengen i HavChips ønsker å selge chips til travle og bevisste nordmenn. Foto: HavChips.

Vil gi travle nordmenn et sunt alternativ

Studentbedriften HavChips lager chips av laskeskinn. – Dette blir et produkt for alle som ønsker et næringsrikt mellommåltid, sier daglig leder Oscar Amlie.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

HavChips ble stiftet i november 2018 av fire studenter ved Norges miljø og biovitenskapelige universitet på Ås. Sammen utvikler de et produkt som vil både hjelpe med å ta i bruk ressurser som ikke utnyttes i full skala i laksenæringen, samt skape en sunnere hverdag til folket.

- Tankene bak dette produktet er at vi ønsker å være med på å øke sirkulær økonomien i oppdrettsnæringen ved å ta i bruk uutnyttede ressurser, og lage produkter som gir økt verdi fra samme råvare, sier daglig leder Oscar Amlie til Kyst.no.

Laksechips har ikke fått navn foreløpig, men går under «HavChips Salt» opplyser Amlie til Kyst.no.

Daglig leder Oscar Amlie er en av de som kom på idèen om å gjøre nytte av lakseskinn. Foto: HavChips

Inspirert av Øyvind Gjelde

Det var nemlig Oscar Amlie og hans kollega Per Anders som kom på ideen om å bruke lakseskinnfor å lage sunn chips til folket. 

- Per Anders har fordypning i fiskeoppdrett og fiskeforedling, og var blitt veldig oppmerksom på at det er store potensialer for økt sirkulærøkonomi innen lakseforedling. Etter å ha blitt inspirert av kokken Øyvind Gjelde på 4stjerners-middag som stekte torskeskinn som tilbehør fant vi ut at vi ville lage chips av lakseskinn.

Han forteller videre at produktet i dag er i startfasen, og at de jobber med å optimalisere produksjonsmetoden og prosjektering av produksjonslinjen. Skinnet de bruker kommer fra Bremnes Seashore som NMBU har et godt samarbeid med. 

Til folk flest

Studententbedriften er også opptatt av å kunne tilby et fiskeprodukt som kan være med å snu trenden med at nordmenn spiser for lite fisk i hverdagen.

- Det er et snacks laget for at folk flest skal kunne spise litt fisk hver dag. Det vil kunne nytes når du er litt småsulten, er på farta eller etter trening. Fokuset er først og fremst på foreldre med barn og folk med travle hverdager som ønsker et næringsrikt mellommåltid, sier Amlie.

Produktet er i første omgang ment for det norske markedet gjennom salg i dagligvare og kiosker, men HavChips ser også potensial i det utenlandske markedet. 

Gjengen bak studentbedriften HavChips som satser på å kommersialisere sitt laksechips-produkt i 2020. F.v. Oscar E. G. Amlie (daglig leder), Marie Jastrey Albertsen, Therese Aase Knapskog, Per Anders Urseth Engebakken. Foro: HavChips.

Ikke alene om laksechips

Kyst.no har tidligere skrevet i år om et annet nyoppstarted selskap Ocean Snacks som allerede har utviklet et ferdig produkt som er tilgjengelig på markedet. Ocean Snacks har som mål å selge chips av lakseskinn på ulike festivaler, pub, restauranter og lignende ifølge gründer Fredrik Schmidt Fotland.

Daglilg leder i HavChips sier at han ikke har så mye kjennskap til selskapet og deres produkt, men påpeker at HavChips bruker andre metoder og har en annen målgruppe.

- Vårt produkt vil pakkes i porsjonsposer i modifisert atmosfære, i tillegg har vi litt andre produksjonsmetoder enn Ocean Snacks. Vi retter oss også mot et annet marked, slik at vårt produkt vil bli tilgjengelig i daglivarebutikker som et sunt mellommåltid alternativ.

Ut i markedet 2020

Siden oppstart har HavChips vunnet to konkurranser: Ung Gründer Pitchekonkurranse og Venture Cup Regional Finale Oslo. De har i tillegg deltatt i NM for studentbedrifter, men kom dessverre ikke til topps. I oktober skal HavChips også på Venture Cup Nasjonal Finale.

- Vi håper at vi kan utvide nettverket vårt med andre unge gründere og relevante bransjenæringer, sier Amlie.

Hvilke ambisjoner og mål har dere framover?

- Vi har som mål å selge chips til travle og bevisste nordmenn i hele Norge og på sikt til utlandet. Vårt første overordnede mål er å være på det norske markedet høsten 2020.

HavChips har et tett samarbeid med et nettverk av eksperter fra NMBU, Høyskolen Kristiania og ARD Innovation, blant annet innen mat, havbruk og merke kommunikasjon.

- I tillegg jobber vi med NOFIMA og Tommen Gram for å få til en bærekraftig emballasje, og er i samtaler med Foodtech om produksjonslinje, sier han avslutningsvis.