Gå til innhold
Annonse
Harald T. Nesvik diskuterer fram handelsavtale med Japans fiskeriminister Takamori Yoshikawa. Foto: Nærings- og fiskeridepartementet
Harald T. Nesvik diskuterer fram handelsavtale med Japans fiskeriminister Takamori Yoshikawa. Foto: Nærings- og fiskeridepartementet

Norge er klare til å sette seg ved forhandlingsbordet, var budskapet da fiskeriminister Harald T. Nesvik møtte japanske myndigheter i Tokyo.

Nesvik sier at det er viktig å fortsette det gode partnerskapet med Japan. Foto: Nærings- og fiskeridepartementet
Nesvik sier at det er viktig å fortsette det gode partnerskapet med Japan. Foto: Nærings- og fiskeridepartementet

– Japan er et av de viktigste markedene for norsk sjømat. Det er et land vi lenge har ønsket å inngå en handelsavtale med, sier fiskeriminister Harald T. Nesvik i en pressemelding.

Norges ønske om en frihandelsavtale er et viktig tema når fiskeriministeren besøker Japan denne uka.

Tøff konkurranse

Japan er Norges største sjømatmarked i Asia. Samtidig er det et av de viktigste markedene Norge ikke har en frihandelsavtale med, og som vi heller ikke har pågående forhandlinger med.

Senest i fjor sommer inngikk EU og Japan en handelsavtale.

– Japan har de siste årene inngått ambisiøse handelsavtaler med mange av våre viktigste konkurrenter. Det er viktig at norske bedrifter som eksporterer til, eller investerer i Japan ikke har dårligere vilkår enn sine konkurrenter. Vi er opptatt av å kunne fortsette det gode partnerskapet vi har med Japan innen sjømat, sier Nesvik.

Promotering av norsk sjømat på Japans største supermarked-kjede AEON. Foto: Nærings- og fiskeridepartementet
Promotering av norsk sjømat på Japans største supermarked-kjede AEON. Foto: Nærings- og fiskeridepartementet

Viktig utstillingsvindu

I fjor eksporterte Norge sjømat for nesten fire milliarder kroner til Japan.

– Det er på mange måter det markedet i verden som har hatt størst betydning for det norske lakseeventyret. Samarbeidet mellom Norge og Japan har gjort sushi, og norsk laks, til en verdensomspennende mattrend, sier Nesvik.

Landet er dessuten er et viktig utstillingsvindu for norsk sjømat ellers i Asia. Halvparten av all laks som spises i Kina spises på japanske restauranter. Samme trend gjelder Sør-Korea og Hongkong.

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse