Det er en ung gjeng som jobber om bord avlusingsfartøyet «Frøy Merlin». F.v: Sebastian Bjørndal (matros), Fritz Wahl (overstyrmann), Håkon Kjalnes (matros), Marius Melle (kaptein), Roger Dyb (maskinsjef), Robert Otterlei (matros/motormann), Håvard Veland (matros og Remi Kulseng Hansen (matros/kokk). Foto: Vibeke Blich/Skipsrevyen.no
Det er en ung gjeng som jobber om bord avlusingsfartøyet «Frøy Merlin». F.v: Sebastian Bjørndal (matros), Fritz Wahl (overstyrmann), Håkon Kjalnes (matros), Marius Melle (kaptein), Roger Dyb (maskinsjef), Robert Otterlei (matros/motormann), Håvard Veland (matros og Remi Kulseng Hansen (matros/kokk). Foto: Vibeke Blich/Skipsrevyen.no

Bli med om bord avlusingsbåten Frøy Merlin

Avlusingsfartøyet «Frøy Merlin» har vært en del av Frøy Vest Rederi - flåten siden juli 2016,  og avluser 120 - 180 tonn fisk i timen, avhengig av størrelse på laksen.

Publisert

Kaptein Marius Melle (28) ønsker Skipsrevyen.no velkommen om bord på MS «Frøy Merlin», og kan fortelle at den var ferdig ombygd til avlusningsfartøy i 2016.

- Jeg har jobbet om bord siden den gang, sier den unge kapteinen. 

Avlusing langs kysten

Fartøyet er på fast kontrakt for Marine Harvest, og driver med temperert avlusing langs kysten. Oppdragene er i både Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal.

-  Vi tok båten i drift i 2016 da ombyggingen var ferdig. Fartøyet var tidligere en hjelpebåt for seismikk, før den ble kjøpt av Frøy Vest AS og bygd om til å drive med avlusing. Selve avlusingsutstyret (Thermolicer) ble da flyttet over fra tidligere båt MF «Flekko» (eid av M. Hjorteseth Shipping), en gammel ferge med tilhørighet ute på Askøy, forteller Melle videre.

Trives med havbruk- vil ikke tilbake til offshore

Den unge kapteinen viss opprinnelige karrierevalg var i offshore, påpeker at han er svært fornøyd med jobben sin.

- Jeg liker jobben. Det er så fint langs kysten og mye å se. Jeg begynte i offshorenæringen, men så kom det dårlige tider og da var jeg tidlig ute med å skifte. Jeg vil ikke tilbake til offshore nå, dette livet er mye finere, forteller 28-åringen.

Se video fra Skipsrevyen sitt ukentlige skipsbesøk her. Artikkelen fortsetter under. 

Om MS «Frøy Merlin»

Fartøyet er 48 meter lang og 11 meter bred, og driver med termisk lusebehandling. Vannet som brukes under avlusingen varmes opp til alt fra 28 grader til ca 34 - 35 grader.

Båten har åtte ansatte og en kapasitet fra 120 - 180 tonn fisk i timen under avlusing avhengig av størrelse på laksen.

- Vi er bemannet for å gå hele døgnet, men det er ikke alltid kunden krever det. Vi må være tre mann på vakt til enhver tid, sier Melle.

Båten har to hovedmaskiner av typen Cummins (2x Cummins Engine KTA50M2 TOTAL POWER 1700 bkW at 1800 rpm). Den har også tre kraner til disposisjon.