Mowi og Vartdal Plast vil eliminere avrenning

Mowi går over på tette kasser, levert av Vartdal Plast, for å transportere laks. Dette mener de vil eliminere utfordringen med avrenning fra lastebiler.

Publisert Sist oppdatert

Mowi og Vartdal Plast meddeler i en pressemelding at de har utviklet en ny type fiskekasse for transport av laks fra fabrikker i Norge til kunder rundt om i verden. Den nye kassen skal være helt tett, noe som reduserer behovet for is i kassene og eliminerer utfordringen med såkalt avrenning under transport.

- Smelting av is under transport har dessverre vært en utfordring for sjømatnæringen i en årrekke. Smeltevann renner ut av kassene og ut på veiene, og kan potensielt skape trafikkfarlige situasjoner. Vi er glade for at vi sammen med Vartdal Plast har klart å utvikle en helt tett kasse som vil løse dette og samtidig bevare kvaliteten på produktet, sier konserndirektør salg og marked i Mowi, Ola Brattvoll.

COO i Mowi, Ola Brattvoll.

Ny bransjestandard

Kassen er produsert av Vartdal Plast, som er en av landets produsenter av ferskfiskemballasje og andre produkter i EPS. Selskapet, som har hovedkontor på Vartdal på Sunnmøre, er glad for samarbeidet med Mowi og håper at den nye kassen vil bli bransjestandard.

- Vi har lenge arbeidet med en løsning for å løse problemet med avrenning, og er glade for at vi nå er klare for å lansere en helt tett kasse sammen med Mowi. Selv om vi har utviklet løsningen sammen, har vi ingen intensjon om å sitte på mønsteret alene. For å kunne gjøre tette EPS-kasser til bransjestandard for hele næringen, vil vi dele løsningen med andre kasseprodusenter. Vi utvikler bærekraftige løsninger for å sikre norsk laks til markedet, sier daglig leder i Vartdal Plast, Jan Endre Vartdal.

Statens Vegvesen veldig positiv

Statens Vegvesen er svært fornøyd med at det nå kommer en løsning på avrenningsutfordringen.

- Dette er en god nyhet for alle som er opptatt av trafikksikkerhet. Vi i Statens Vegvesen har lenge etterlyst gode løsninger for å få slutt på avrenning fra fisketransporter. Blodig fiskevann fra vogntog griser til ferger og rasteplasser og kan føre til glatte veger og farlige situasjoner i trafikken. Det er veldig positivt at Mowi og Vartdal plast nå går foran for å få løst dette problemet, sier avdelingsdirektør for Utekontroll i Statens Vegvesen, Kjetil Mansåker Wigdel.