Færøyene: CEO Atli Gregersen sier de har redusert CO2-avtrykket betydelig siden i fjor da de valgte å kun satse på sjøtransport istedenfor flyfrakt. Foto: Hiddenfjord.
Har kuttet transportutslippene betydelig - vil ha flere oppdrettere med på laget
Hiddenfjord sluttet å transportere laks med fly i fjor, og CEO Atli Gregersen forteller at de på årsdagen kan si de har redusert CO2-avtrykket for transport med 94 prosent. Nå vil han at flere oppdrettere skal gjøre det samme.
Mens lakseoppdrett har en mye lavere miljøpåvirkning enn mange andre animalske proteiner, eksporteres en stor andel oppdrettslaks med flyfrakt, som er en stor bidragsyter til de globale CO2-utslipp. Dette har Hiddenfjord valgt å gjøre noe med. I oktober i fjor ble de den første lakseprodusenten i verden til å slutte med all flyfrakt for å redusere CO2-avtrykket.
- Vi ønsket å få en mer bærekraftig lakseproduksjon og hittil har vi klart å redusere vårt CO2-fotavtrykk for transport til oversjøiske markeder med 94 prosent, som svarer til omkring 40 000 tonn CO2, opplyser administrerende direktør og medeier Atli Gregersen fornøyd til Kyst.no.
Faset helt ut flyfrakt
Kyst.no Pluss Personlig
Du får: Kyst.no Pluss-saker
199,-
per måned
KJØP
Kyst.no Pluss Årlig
Du får: Kyst.no Pluss-saker
2189,-
per år
KJØP
Kyst.no Pluss bedrift
Administrer flere abonnement på ett sted og betal med faktura.
2189,-
per år
KJØP