Færøyene: CEO Atli Gregersen sier de har redusert CO2-avtrykket betydelig siden i fjor da de valgte å kun satse på sjøtransport istedenfor flyfrakt. Foto: Hiddenfjord.
Færøyene: CEO Atli Gregersen sier de har redusert CO2-avtrykket betydelig siden i fjor da de valgte å kun satse på sjøtransport istedenfor flyfrakt. Foto: Hiddenfjord.

Har kuttet transportutslippene betydelig - vil ha flere oppdrettere med på laget

Hiddenfjord sluttet å transportere laks med fly i fjor, og CEO Atli Gregersen forteller at de på årsdagen kan si de har redusert CO2-avtrykket for transport  med 94 prosent. Nå vil han at flere oppdrettere skal gjøre det samme. 

Publisert

Mens lakseoppdrett har en mye lavere miljøpåvirkning enn mange andre animalske proteiner, eksporteres en stor andel oppdrettslaks med flyfrakt, som er en stor bidragsyter til de globale CO2-utslipp. Dette har Hiddenfjord valgt å gjøre noe med. I oktober i fjor ble de den første lakseprodusenten i verden til å slutte med all flyfrakt for å redusere CO2-avtrykket.

- Vi ønsket å få en mer bærekraftig lakseproduksjon og hittil har vi klart å redusere vårt CO2-fotavtrykk for transport til oversjøiske markeder med 94 prosent, som svarer til omkring 40 000 tonn CO2, opplyser administrerende direktør og medeier Atli Gregersen fornøyd til Kyst.no. 

Faset helt ut flyfrakt

Bli abonnent hos Kyst.no

For å få tilgang til dette innholdet trenger du et abonnement med Kyst.no Pluss-saker inkludert.

Bli abonnent og les denne og mange andre pluss-saker.

Kyst.no Pluss Personlig

Du får: Kyst.no Pluss-saker

199,-

per måned

KJØP

Kyst.no Pluss Årlig

Du får: Kyst.no Pluss-saker

2189,-

per år

KJØP

Kyst.no Pluss bedrift

Administrer flere abonnement på ett sted og betal med faktura.

2189,-

per år

KJØP