Seikongen synker utenfor Chile. Foto: Chilensk Marine.

Seikongen tømmes for fisk og heves innen tre uker

En tre trinns plan er godkjent og igangsatt for å heve "Seikongen" fra chilensk farvann. Samme selskap som hentet opp Costa Concordia har fått jobben.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I forrige ble handlingsplanen for den forliste brønnbåten "Seikongen" godkjent. Det skriver Salmon Expert, kyst.no sitt søsternettsted i Chile.

Det er nå 20 dager siden båten forliste med 200 tonn slakteklar laks ombord. I følge planen skal redningsarbeidet ta 21 dager. Arbeidet med å fjerne den døde laksen startet lørdag.

Les også: - Seikongen er en tikkende miljøbombe

Det er det nederlandske selskapet Ardent som har fått oppgaven med å fjerne brønnbåten. Dette er det samme selskapet som hadde ansvaret for å redde opp cruiseskipet Costa Concordia, som sank utenfor den italienske øya Giglio i 2012.

- Vi tror vi er i beste hender, sier Ricardo García, president for Salmones Camanchaca til nettavisen El Mercurio.

Fjerning av båten er planlagt å skje i tre etapper. Først skal fisken fjernes, deretter fjernes drivstoff og tilslutt heves/fjernes selve fartøyet fra stedet.

Pålagt overvåkning

Nå har også det chilenske Miljøvernforbundet SMA gitt ut en ordre på fem tiltak de vil Camanchaca skal oppfylle, knyttet til sikkerhet, kontroll og miljøovervåking av båten og området rundt.

Sernapesca (Chiles fiskeri- og akvakultur-organisasjon) har tidligere gått rettens vei og anmeldt Camanchaca for å ikke fjerne fisken i henhold til fristen de først fikk, som var satt til 48 timer.

Camanchaca må nå daglig presentere resultater fra miljøovervåkingen til SMAs regionale kontor i Los Lagos Chile, som blant annet består av av overvåking av konsentrasjonen av hydrogensulfid i luften, samt overvåke konsentrasjonen av hydrokarboner i vannsøylen, fauna og havbunn.

Camanchaca mente selv de ikke kunne stå ansvarlig for forliset og lasten, og at dette ansvaret faller på CTP Empresas Marítimas SA, som var leid inn for transporten.

Seikongen overvåkes nå 24 timer i døgnet av åtte båter, og et samlet personell på 35 stykker.