Bare måneder etter at det Engenes-baserte serviceselskapet slapp nyheten om forrige grønne kontrahering, står nok et batterihybrid servicefartøy på trappene. Foto: Moen Marin
Bare måneder etter at det Engenes-baserte serviceselskapet slapp nyheten om forrige grønne kontrahering, står nok et batterihybrid servicefartøy på trappene. Foto: Moen Marin

Anskaffer batterihybrid servicekatamaran fra Moen Marin

Håløy Havservice går til anskaffelse en NabCat 1510 DD batterihybrid. Fartøyet bygges av Moen Marin og skal leveres sommeren 2021. – Vi er på full fart inn i det grønne skiftet nå, og dette er et av våre mange steg, sier Remi Rønning, daglig leder i Håløy.

Publisert

Bare måneder etter at det Engenes-baserte serviceselskapet slapp nyheten om forrige grønne kontrahering, står nok et batterihybrid servicefartøy på trappene. Denne gangen er det Moen Marin som er båtbygger.

- Vi kjenner dem godt, og vi vet at de har nødvendig kompetanse på denne type fartøy. Kombinert med at båten kunne leveres kjapt, var det naturlig å ta kontakt med Moen Marin, sier han.

Skal gå 24/7

Rønning forteller at de aller helst skulle gått for helelektrisk, men at hybrid fremdrift er det rette for denne størrelsen.

- Det gjør at vi slipper å legge til kai. Allikevel, når denne båten klarer å lade så fort som den gjør, fra 10 til 90 prosent på bare en halvtime, regner vi med å kunne drifte den nærmest utelukkende på batteri.

For Rønning har det også vært avgjørende at båten har bekvemmelige boforhold, slik at de kan drifte den døgnet rundt.

- Her har designerne klart å utnytte 15 meter veldig godt, med fire romslige lugarer. Vi kan med andre ord drifte fartøyet med fullt mannskap 24/7, og de vil i tillegg nyte det stille og rolige arbeidsmiljøet som elektrisk fremdrift gir.

Skal bytte ut flåten

Bestillingen fra Håløy Havservice inngår i en utvikling Moen Marin har stor kompetanse på gjennom flere leveranser. 

- Næringen er under gradvis endring, og det har vært en økende interesse for hybridfartøy. Som den største leverandøren av servicefartøy til næringen, setter vi stor pris på denne leveransen til Håløy, sier Georg Nesset, senior salgssjef i Moen Marin.

Håløy Havservice har i alle fall ikke tenkt å gi seg her. De har allerede lagt en strategi for å bytte ut hele flåten med hybrid- eller helelektriske fartøy.

- Vi har flere dieseldrevne båter i dag, men planen er å fase dem ut, sier Rønning og avslutter:

- Elektriske båter er fremtiden.