Kokk, restauratør og Bocuse d'Or-vinner Geir Skeie skal åpne en ny restaurant i Pink Fish-kjeden, denne gang i laksehovedstaden Bergen. Geir Skeie. Foto: Pink Fish.

Pink Fish utvider - kommer nå til laksehovedstaden

Hurtigmatkonseptet Pink Fish har flere restauranter i Oslo, og skal i sommer åpne sin første restaurant i laksehovedstaden Bergen. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Pink Fish konseptet er skapt av kokk, restauratør og Bocuse d'Or-vinner Geir Skeie, som har fått med seg på laget tidligere Umoe Restaurants-direktør Ronny Gjøse og skipsdesigner Svein Sandvik. De tre gründerne eier alle en lik andel i selskapet. 

- Laks for folk i farta

Mesterkokken fra Stord har laget en meny som består av internasjonale retter basert på norsk laks, og fokus på de gode smakene.  

- Menyen er utviklet for folk på farten, eller de som ønsker en liten pause i hverdagen, sier Skeie til Kyst.no, og forteller at de torsdag 19.juli skal åpne sin første Pink Fish “fast casual”-restaurant i Bergen.

Pink Fish konseptet er laget av kokk, restauratør og Bocuse d'Or-vinner Geir Skeie, som har fått med seg på laget tidligere Umoe Restaurants-direktør Ronny Gjøse og skipsdesigner Svein Sandvik.

Sjømatkonseptet har fått en suveren lokasjon midt i Galleriet i Bergen, i lokalene som Joe & Juice tidligere har disponert. Skeie sier at de ble tilbudt denne plassen, og mener det var avgjørende for de med tanke på etablering i Bergen. 

- Det er Norges nest største by og veldig mye folk som handler og er på Torgallmenningen i Bergen, så plassen vi har fått er suveren og vi kunne rett og slett ikke si nei til tilbudet vi fikk, forteller han. 

Byen er jo ikke så stor sett mot Oslo og andre byer i Europa, men mesterkokken håper at Bergenserne vil ha plass til et par Pink Fish restauranter etterhvert. 

- Tilbudet er for den vanlige mannen og kvinnen i gaten, og vi håper det kommer til å bli godt brukt. Vi må nok regne med at det nok tar noen måneder for folk å bli kjent med konseptet vårt, men vi håper lakseretterne våre vil friste Bergenserne og turistene inn til oss.

Senterleder ved Galleriet, Hågen Solheim er glad for å få Pink Fish og deres sjømatkonsept på Galleriet i Bergen sentrum. Foto: Galleriet.

Maten er standardisert og enkelt lagt opp, og Skeie forklarer at de har tenkt at en student eller en person med matkjennskap kan fint jobbe hos dem, og påpeker at de ikke bare skal ha kokkeutdannede folk. 

Først på Vestlandet

Senterleder ved Galleriet, Hågen Solheim sier til Kyst.no at ideen med et konsept som har laks som hovedingrediens, kombinert med gründere med genuint engasjement for mat, synes de er spennende.

- Dette er også et konsept som passer som hånd i hanske i forhold til våre planer for «nye Galleriet». Vi vil fremover satse mer på sunne og gode serveringskonsepter, både som «grab and go»-  og «sitt ned og nyt»-konsepter. Vi er stolt av å være først ut på Vestlandet med dette nye og sunne matkonseptet basert på norsk laks, sier han.  

- I valget mellom flere gode serveringskonsepter, tente vi umiddelbart på Pink Fish. Vi har tro på at sunnere trender, der laks benyttes som hovedingrediens, gjør at man med smakfulle varianter vil treffe godt i det norske markedet. Dette kan også være med å bidra til at laks blir enda mer populær og brukt på ulike måter i de norske hjem, legger Solheim til. 

Pink Fish kjeden utvides nå til Bergen by, og Skeie sine ansatte skal servere bergenserne laks i mange ulike former. Sjømatkonseptet til Skeie er at Pink Fish skal servere rask fastfood som er sunn, men samtidig velsmakende. Foto: Pink Fish.

Lerøy i ryggen

Laksen Pink Fish skal servere er spesialbestilt og produsert av verdens nest største oppdrettsselskap Lerøy Seafood Group, som har hovedkontor kun noen steinkast unna hovedsentrum i laksehovedstaden. 

Skeie sier de har mye fokus på å fortelle kundene om fordelene med laks som protein, hvilke metoder som er brukt og hvor miljøvennlig produksjon laksen har sett mot andre kjøttprodukter. 

- Vi jobber mye med å få frem info om hvor bra laksen er som protein, sett mot andre produkter som kylling og okse eksempelvis. Da særlig hvor mye mer miljøvennlig produksjonen er. Det gode budskapet rundt lakseproduksjonen i Norge, og laksen som produkt er viktig for Pink Fish, sier han. 

Norge først, så resten av verden

Pink Fisk har allerede etablert et hovedkontor i Oslo, der det jobber syv ansatte og de har nå to restauranter i Oslo. Men i slutten av året vil de totalt ha syv restauranter, der fem av de nye er i Oslo og en ny i Bergen.

Planen deres er å lage en verdensomfattende kjede, og gründerne har gitt seg selv ti år på å utvikle dette.

- Asia står øverst på ønskelisten vår over nye satsingsområder, opplyser han. 

Han sier at Pink Fish som selskap har planer om å ha 7-8 “fast casual”-restauranter i Norge, men dersom noen i Bergen vil drive franchise butikk så er han åpen for det.