
Bransjeveteraner starter nytt rådgivningsselskap
Det nye selskapet BlueIQ retter seg mot hele den blå verdikjeden, fra fiskeri og oppdrett til maritim industri, leverandører og nye energiformer.
BlueIQ er et nytt rådgivningsselskap etablert av personer med bakgrunn fra sjømat- og havnæringene. Selskapet beskriver seg som en aktør som ønsker å bidra i utviklingen av verdikjeden i hele den blå næringen.
– Konkurranse er sunt, skjerpende, bidrar til forbedring og kommer markedet til gode, dette er en viktig motivasjon for etableringen av BlueIQ, sier Per Håkon Stenhaug, administrerende direktør og majoritetseier i BlueIQ.
– Vi ønsker å bidra til utviklingen i en næring som både er global og sterkt regionalt forankret. Den blå næringen har alltid og uavhengig av landegrenser vært kjennetegnet av handel på tvers, fleksibilitet og deling av mannskap og kunnskap, sier Eirik Gonsholt-Hansen, styreleder og medeier i BlueIQ.
– Med BlueIQ bygger vi på dette fundamentet, men også at vi som står bak BlueIQ har vår bakgrunn fra roller som virksomhetseiere, ledere og beslutningstakere i denne næringen – noe jeg vil hevde gjør oss til bedre rådgivere.

Bygger på helheten
BlueIQ beskriver sitt fokus som hele den blå verdikjeden: fra tradisjonelle fiskerier til oppdrett i vann og på land, maritim industri, foredlingsanlegg, salgsvirksomhet, forvaltning, leverandørindustri og nye energiformer.
– Vår bakgrunn som eiere inkluderer spesifikk ekspertise fra blant annet oppdrettsteknologi, verft, ingeniørselskap, selskapsetablering, media, finans, rekruttering og rådgivning knyttet til sjømat og akvakultur, noe som har gitt oss innsikt i hvor viktig dette samspillet er, sier Nils-Johan Tufte, styremedlem og medeier gjennom Bluegreen Future AS som eier 25 % av aksjene i BlueIQ.
Lite, men stort
Selskapet skriver at det i utgangspunktet er lite, men med et stort nettverk. BlueIQ har etablert strategisk samarbeid med tre andre aktører i blå sektor.
– Vi tror grunnleggende på samarbeid med integrerte partnere, der vi sammen kan utgjøre en sømløs og komplett verdikjede for oppdragsgiverne. Samtidig gir alliansen forutsetninger for å påta seg store og ressurskrevende oppdrag – og sikre solide leveranser, sier Gonsholt-Hansen.
For folk og virksomheter
Han mener at de siste tiårene har vært en enorm endringsreise for blå sektor.
– Kompetansebehov flytter seg raskt. Når erfaringer deles mellom fag og bransjer, når folk tar med seg kunnskap fra én del av verdikjeden til en annen, oppstår de løsningene som driver lønnsomhet og konkurransekraft fremover. Dette har vi erfart i praksis.
– Vi kan bare håpe på en god og positiv mottakelse i næringen – det er på ingen måte noe vi tar for gitt. Fra jeg kom inn i sjømatnæringen i 2009 har jeg erfart at tillit tar tid å bygge, og den kan forsvinne like raskt som en softis i sommersolen, sier Per Håkon Stenhaug.
– Vårt fokus blir derfor å levere kvalitet innenfor de områdene vi har mest erfaring med: å koble mennesker, øke kompetanse og kunnskap på tvers av fiskeri, oppdrett, maritim industri og leverandørnæringen. På den måten vil vi bidra til bedre lønnsomhet, sterkere konkurransekraft og tryggere fremtidsutsikter for både virksomheter og folk som vil lykkes her i næringen, mener den administrerende direktøren.
