Daglig leder i Sølvtrans Roger Halsebakk. Foto: Gustav-Erik Blaalid

Frykter ikke konkurranse

Sølvtrans kjøper Bømlo Brønnbåt Service og frykter ikke markedsutsiktene der brønnbåtnæringens største kunde, Marine Harvest, etablerer eget rederi. - Jeg har vært i bransjen i 30 år og frykter ikke konkurranse, sier Roger Halsebakk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Roger Halsebakk sier til Norsk Fiskeoppdrett/kyst.no at han har respekt for konkurrenter, men frykter dem ikke.

- I april neste år er det 30 år siden jeg begynte med brønnbåt. Jeg har tenkt å fortsette i bransjen, sier gründeren som har bygget opp Norges største brønnbåtrederi. Nå blir virksomheten enda større. Bømlo Brønnbåt Service tilfører 5 moderne fartøyer med en snittalder på under to år, og et sjette som er under bygging hos Aas Mekaniske og som skal leveres på nyåret neste år. Sølvtrans har også flere båter i ordre, og vil iløpet av 2016 ha mer enn 20 fartøyer i operasjon. Det er nær en tredjedel av antall fartøyer i bransjen som helhet, og trolig godt over halvparten målt i volum.

Vil ta mange år

Roger Halsebakk mener det vil ta en del år før man klarer å bygge opp et brønnbåtrederi.

- Dessuten har mange av kontraktene Marine Harvest med brønnbåtrederiene varighet opp til 5-6 år. Det vil med andre ord ta en del år før et Marine Harvest Shipping er fullt ut operativt.

- Vi har tenkt å være i næringen lenge, derfor kjøper vi det som etter vår mening er den beste kandidaten i næringen, sier Halsebakk til kyst.no.

Prisen er ikke offisiell.