Grip Pacific opererer i Chile, der den er chartret av Cermaq. Foto: Grip Ship AS

Ny brønnbåt til Grip Ship

Grip Ship AS overtar iløpet av de nærmeste ukene sitt nye superskip "Grip Pacific". Brønnbåten skal operere i Chile og blir blant de mest avanserte våpnene i kampen mot lakselus.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Gripship Services AS og Grip Shipholding AS, er nylig lagt inn under et nytt selskap kalt Grip Ship AS. Daglig leder i det nye selskapet, Sverre Taknes sier til kyst.no at det kun er snakk om dager før de overtar det nyeste tilskuddet i flåten. Regnskapene for de to selskapene som nå har blitt ett, viste ifjor gode driftsmarginer for Kristiansund-rederiet.

Sverre Taknes er daglig leder i Grip Ship AS. Foto: Grip Ship AS.

- Vårt nybygg er komplett ferdig fra verftet i Tyrkia, sier han, og forteller om et superskip som skal blir et av de argeste våpnene mot lakselusa i Chile. Selv om lusa som plager laksen der er av en annen art enn varianten som plager laksen i norske farvann, er bekjempelsesmetodene de samme.

- Grip Pacific er selvsagt utstyrt for resirkulering, filtrering og rensing av både inntaksvann og utslippsvann. Om bord kan vi behandle med ferskvann, hydrogenperoxid og andre kjemikalier. Vi produserer ferskvann ombord, og vi har et DP-anlegg for skånsom lasting og lossing, forteller Sverre Taknes.

Med dynamisk posisjonering (DP) betyr det at kontakten mellom skip og flåte/merd er berøringsfri. Dermed blir det lite slitasje og krefter som påvirker, og en sparer tid og arbeid med hensyn til fortøyning og flytting av bøyer og nøter.

Gripfisk Service AS

Bare utlandet

Taknes forteller videre at alle fartøyene som eies av Grip Ship har lange kontrakter.

Grip Shipholding AS

- Det normale er 2-6 år. Vi bygger ikke nytt uten at det er en langt kontrakt som venter, sier han til kyst.no, men vil ikke ut med hvor mye det nye superskipet har kostet.

I tillegg til nybygget Grip Pacific, eier rederiet fartøyene Grip Transporter og Grip Superior. Grip Pacific går direkte fra verftet i Tyrkia til tjeneste i Chile der selskapet fra før har ett av sine andre fartøyer. Deres tredje fartøy operer i Irland og Skottland.