Brønnbåten Åsværfjord på prøvetur i Sognefjorden. Fartøyet er bygg 151 fra verftet og skal overleveres til Frøy. Foto: Havyard Leirvik AS.
Brønnbåten Åsværfjord på prøvetur i Sognefjorden. Fartøyet er bygg 151 fra verftet og skal overleveres til Frøy. Foto: Havyard Leirvik AS.

Nok en Frøy-brønnbåt overlevert fra Havyard

Brønnbåten «Åsværfjord» er bygg nr. 151 og det sjette skipet i Havtrans-serien. Fartøyet ble overlevert fra Havyard Leirvik og går inn i tjeneste for Frøy denne uken.

Publisert

Torsdag overtok FRØY den sjette og foreløpig siste brønnbåten i Havtrans-serien fra Havyard Leirvik.

«Åsværfjord» følger i kjølvannet til sine søsterskip «Kristiansund», «Reisa», «Steigen», «Namsos» og «Havtrans»., og har tre runde tanker. De runde tankene gjør at båten kan frakte mer fisk samtidig som fiskevelferden øker med roligere fisk og høyere overlevelsesgrad. 

Håkon Bosdal har vært prosjektleder for brønnbåtprosjektet.

- I tidlig fase, da skroget kom til verftet, ble prosjektet påvirket av koronapandemien, men etter hvert har det blitt arbeidet både raskt og godt. Vi leverer etter planen og de som har vært med i prosjektet har gjort en kjempeinnsats. Ikke minst vil jeg fremheve oppstart av systemet for fiskehåndtering. Der har det gått fortere enn vanlig, og det er godt gjort for slike avanserte og sammensatte systemer, sier han.

Bosdal peker også på velfungerende samarbeid både med underleverandører og rederiet. Over tid har Havyard Leirvik blitt godt kjent med de ansatte i tidligere Norsk Fisketransport og nå Frøy.

- De bidrar med viktig kunnskap fra sitt felt og spiller oss gode.    

Mer fiskevelferd, mindre utslipp

Havtrans-serien er en designserie fra Hav Design. 

- Vi har lang og god erfaring med at dette designet bidrar til at fisken unngår unødig stress om bord. Dessuten er skroget utformet slik at båten går lett og reduserer både utslipp og kostnader til drivstoff, sier Oddleif Wigdahl, driftsdirektør brønnbåt i FRØY.

«Åsværfjord» har en lastekapasitet på 3 200 kubikkmeter og er designet med stor kapasitet for lukket og smittevennlig transport samt dobbelt system for avlusing med ferskvann og Hydrolicer. Båten har fått langtidskontrakt med et større norsk havbruksselskap, og går rett ut i arbeid.

Norwegian Electric Systems har levert automasjons- og elektriske kraftsystemer samt broløsningen i den nyutviklete totalintegrerte Raven-broen. Norwegian Greentech har levert rensesystemer for ballastvann mens Hav Design har stått for designet.

Ny fase

Når «Åsværfjord» nå forlater verftet, går Havyard Leirvik for alvor inn i en ny fase der det blir satset på ombyggingsoppdrag og reparasjoner.

Administrerende direktør ved Havyard Leirvik, Tor Leif Mongstad sier at verftet har god beliggenhet og innebygd dokk som gjør at de kan utføre tradisjonelt sommerarbeid også om vinteren. Verftet har rett bemanning og kan utføre ulike typer oppdrag av reparasjoner, vedlikehold og ombygging.

- Vi har levert positive resultater på prosjektene vi har hatt og får gode tilbakemeldinger fra kundene. Vi blir målt på kvalitet og på tiden vi bruker på å gjennomføre jobben. Skipsbygging er ingen enkeltprestasjon, men lagidrett. Alt må fungere i et optimalt samspill, og vi har levert så mange forskjellige typer båter at vi nå har mannskap til å dekke alle posisjoner på banen. Vi har derfor stor tro på at vi skal kunne bygge opp et godt service- og ombyggingsverft, sier verftssjefen.