Ansatte i Nordlaks vinker velkommen til brønnbåten «Bjørg Pauline» som ankommer Børøya i Hadsel sent mandag kveld. Foto: Nordlaks.

«Bjørg Pauline» endelig på plass i Hadsel

Brønnbåten «Bjørg Pauline» skulle leveres i februar i fjor, men ble over ett år forsinket. Nå er den endelig på plass hos oppdrettsselskapet Nordlaks. 

Publisert Sist oppdatert

Brønnbåten «Bjørg Pauline» tilhører Nordlaks som er et familieeid havbruksselskap med base i Hadsel i Vesterålen, og er designet av NSK Ship Design i Harstad. Brønnbåten vil hovedsakelig transportere levende laks og regnbueørret mellom selskapets landbaserte settefiskanlegg, til matfisklokaliteter i sjø og videre til slakteriet på Børøya i Hadsel. 

Fartøyet forlot 15. april Tersan Ship Yard i Tyrkia for hjemseiling til Norge, og ankom mandag kveld (3.mai) endelig Børøya i Hadsel til viftende flagg fra Nordlaks ansatte.

- Det er bare mandag, men likevel rimelig trygt å si at dette er ukas høydepunkt. Bjørg Pauline klapper i dette øyeblikk til kai på Børøya for første gang, opplyser Nordlaks på Facebook.  

Verdens første

Verdens første gass/batteri-hybride brønnbåt «Bjørg Pauline» ble over ett år forsinket og blir den aller første med LNG/batteri-hybrid fremdrift, og sammen med landstrømtilkobling vil denne teknologien redusere de samlede klimagassutslippene med over 20 prosent og NOx-utslippene med 90 prosent, sammenlignet med dagens brønnbåter.

Les også: Verdens første setter kurs mot Norge

Nøkkelinfo om «Bjørg Pauline»:

  • Lenge: 84 meter
  • Bredde: 19 meter
  • Kan frakte over 600 tonn levende fisk
  • Gasselektrisk
  • 3000 kW hovedpropulsjon
  • 4 x Bergen Engines lean burn generatorsett
  • 4 x 750 kW thrustere
  • Triplex kranpakke
  • Cflow fiskeripakke
  • Utrustet for lasting/lossing ved eksponerte havbruksanlegg
  • Norwater RO anlegg for ferskvannsbehandling
  • SFI mekanisk avlusningssystem
  • Dynamisk posisjonering
  • Varmegjenvinning

Snart i drift

Kommunikasjonssjef Lars Fredrik Martinussen i Nordlaks har tidligere uttalt til Kyst.no at fartøyet skal i drift så snart det kommer hjem og så snart alle formaliteter er unnagjort og fartøy og mannskap ellers er klar for det.

- Et nytt fartøy innebærer behov for innkjøring, så vi må forvente at det ikke er normal drift fra dag én. Det første oppdraget blir mannskapsbytte og påfølgende inspeksjon av det nye fartøyet fra Mattilsynet. Hva som blir det første brønnbåtoppdraget har vi enda god tid på oss til å planlegge, opplyste han til Kyst.no. 

Fartøyet er 84 meter langt, 19 meter bredt og vil ha kapasitet til å frakte over 600 tonn levende fisk. Den blir utstyrt med dynamisk posisjonering (DP) og er tilpasset for å operere på eksponerte lokaliteter og for å betjene Nordlaks sin Havfarm.

Brønnbåten er også utrustet med et mekanisk avlusningssystem fra det færøyske selskapet Sea Farm Innovations (SFI).