3D-illustrasjon av de to nye fartøyene Trident Aqua Services har bestilt: en brønnbåt med 4000 m³ kapasitet og et 27 meter langt servicefartøy. Begge skal bygges med batterihybrid drift.

Bestiller to nye hybridfartøy

Trident Aqua Services har bestilt to nye batterihybride fartøy: en brønnbåt og et servicefartøy.

Publisert Sist oppdatert

Trident Aqua Services har bestilt en ny brønnbåt og et servicefartøy, begge med batterihybrid drift, opplyser selskapet i en pressemelding tirsdag. Med bestillingene har Trident nå sju fartøy under bygging og totalt 69 fartøy i flåten.

Ny brønnbåt fra Bilbao

Den ene bestillingen er en brønnbåt designet av Salt Ship Design, som skal bygges ved Zamakona-verftet i Bilbao. Fartøyet får en kapasitet på 4000 kubikkmeter, og utstyres med fiskehåndteringssystem fra MMC First Process, revers-osmose-anlegg og hybrid fremdriftssystem.

– Dette gir oss en fleksibel plattform som kan tilpasses ulike kundebehov, sier Tridents administrerende direktør Arild Aasmyr.

Servicefartøy fra Sletta Verft

Det andre nybygget er et 27 meter langt servicefartøy fra Sletta Verft i Aure, designet av Solstrand Trading. Det blir det 17. fartøyet verftet leverer til Trident. Fartøyet får en batteripakke på 1570 kWh, kraftig dekksutrustning og ROV-system som kan utføre bolteboring ned til 300 meter.

– Vi ser frem til å levere nok et fartøy til Trident. Dette prosjektet bygger videre på et samarbeid som har vart i mange år, sier daglig leder ved Sletta Verft, Kåre Sletta.