Fartøyet "Breidsund" ble nylig overlevert til Cermaq. Foto: Grovfjord Mek. Verksted.

Godt utrustet «vaskebåt» overlevert fra Grovfjord Mek. Verksted til Cermaq

Fartøyet "Breidsund" ble overlevert til Cermaq Norway AS i slutten av april. "Vaskebåten" har hoveddimensjon 14,99 x 7,2 meter og er skreddersydd for vasking av nøter, rognkjeks-skjul og merdringer, men også forberedt for slep og andre serviceoppdrag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fartøyet har byggenummer 136, og ble overlevert Cermaq Norway AS avdeling Nordland 28. april 2017, kommer det frem i en pressemelding fra Grovfjord Mek. Verksted.

- Vi gjør mye forebyggende arbeid for å holde lusenivåene lave, og «Breidsund» blir viktig for oss i dette arbeidet, sier Frode Holmvaag, Drift og service leder avd. Nordland i Cermaq Norway. Vi har som målsetting å bruke rognkjeks på alle sjø-lokalitetene våre i Nordland, og da er vi avhengig av godt renhold av nøtene og rognkjeks-skjulene for å få optimale forhold både for rognkjeksen og for laksen. Forebyggende lusearbeid og vasking av nøter er også viktig for å innfri kravene fra ulike sertifiseringsordninger, for eksempel ASC-standarden (Aquaculture Stewardship Council), sier Holmvaag.

Cermaq Norway har i valg av utforming og tekniske løsninger lagt stor vekt på effektiv utførelse av arbeidsoperasjoner samt komfort for mannskapet. Båten er derfor bygget med et romslig rorhus med pentry og sittegruppe samt egen arbeidsposisjon for kjøring av vaskeanlegg.

I tillegg er båten utstyrt med et dekkshus med tørkerom og dusj/WC rom, balansert ventilasjon, satellitt tv, samt 2 lugarer under hoveddekk. Det er lagt stor vekt på optimal nedvasking/desinfiseringsløsning ved forflytting mellom ulike lokaliteter i Cermaq- systemet. Valg av enkelt-skrog design vil gi lave driftskostnader.

Hovedmotoren yter 500HK ved 1800 o/min, propell/rordyse på 1325 mm og 2 aggregater på 2x57 kW. For øvrig er båten utstyrt med tett lasterom, 32 tm kran samt 3 nokker på henholdsvis 5 og 2x 2 tonn, steamer, hydraulisk HT vasker samt diesel transfer anlegg. I tillegg er det montert trapp i skuteside for enkel adkomst til merdring.

Båten er bygget i henhold til den nye forskriften om bygging og tilsyn av mindre lasteskip, fartsområdet 4.