
Økende etterspørsel etter ferdigpakkede lakseprodukter
På sjømatmessen Conxemar 2025 i Vigo merker Sekkingstad stor interesse for norsk laks, og ser en tydelig trend mot mer ferdigpakkede og frosne produkter.
Den 26. utgaven av Conxemar samler denne uken deltakere fra hele verden i havne- og industribyen Vigo i Spania. Byen er spesielt kjent for fiskeri- og sjømatforedling.
Messen omtales som en av Europas viktigste arenaer for handel med frosne og bearbeidede sjømatprodukter, og byr på både produktlanseringer, faglige diskusjoner og demonstrasjoner.
– Nye potensielle partnere
Eksportselskapet Sekkingstad deltar på messen som en viktig arena for å møte både eksisterende og nye samarbeidspartnere i markedet for ferske og frosne lakseprodukter.

– For Sekkingstad er deltakelsen på årets Conxemar en viktig arena for å styrke relasjonene til våre eksisterende kunder og videreutvikle samarbeid, sier Rui Alves, teamleder for Europa, og Eivind Heggland, salgssjef VAP til Kyst.no.
– Samtidig gir messen oss mulighet til å møte nye potensielle partnere i markedet for ferske og frosne lakseprodukter i Sør-Europa, legger de til.
Interessen mener de er stor blant de besøkende.
– Vi opplever stor interesse for norsk laks, kvalitet, bærekraft og forutsigbarhet i leveransene, forklarer de.
Klare trender i markedet
Når det gjelder markedsutviklingen, forteller de to at trendene varierer mellom regionene, men at preferansene i Sør-Europa fortsatt er tydelige.
– I Sør-Europa er det fortsatt en sterk preferanse for etablerte merkevarer som Sekkingstad og tradisjonell hel laks.

– Samtidig merker vi økende etterspørsel etter ferdigpakkede og porsjonerte produkter som gjør det enklere å nå sluttforbrukeren. Vi ser også en tydelig vekst i interessen for frosne løsninger, legger Sekkingstad-duoen til.
De peker på at norsk opprinnelse fortsatt fungerer som et viktig kvalitetsstempel i markedet.
Ønsker å utfordre markedet
Christine Fredheim, ESG- og markedsansvarlig i Sekkingstad sier til Kyst.no at selskapet ønsker å både forstå og utfordre markedet.
– Kundene ser i økende grad etter løsninger som kombinerer fleksibilitet, bærekraft og brukervennlighet – noe som driver oss til å tenke nytt.
– Gjennom tett dialog får vi innsikt som gjør oss i stand til å utvikle produkter som skaper reell verdi – både for kundene og for miljøet, legger hun til.
Deltar også på messe i Kina
Etter deltakelsen på Conxemar retter Sekkingstad oppmerksomheten mot Asia. Selskapet skal også delta på China Fisheries & Seafood Expo i Qingdao 29.–31. oktober, hvor de møter kunder og samarbeidspartnere i et marked som stadig får større betydning for norsk sjømateksport.