Fagleder Susanna Lybæk i Dyrevernalliansen.

Debattinnlegg:

Når konklusjonene løper foran tallene

Det virker som Sjømat Norge fortsatt misforstår innvendingen vår. De største utfordringene for fiskevelferden oppstår normalt i andre halvår, når høye sjøtemperaturer, sykdom og avlusninger setter fisken under press. Det er også i denne perioden mye av tapet skjer.

Derfor gir årets første fem måneder bare et begrenset bilde av situasjonen.

Det samme gjelder kategorien «annet», som Sjømat Norge selv trekker frem. Vårt poeng er at verken utviklingen i «annet» eller i totalt tap kan vurderes på grunnlag av årets første fem måneder alene, når de største utfordringene kommer senere på året.

Spørsmålet er ikke om januar–mai skal sammenlignes med januar–mai. Spørsmålet er om tall fra årets første fem måneder alene er tilstrekkelig grunnlag for å konkludere med at dødelighetsproblemet er på vei til å løses og at tapsavgift derfor er unødvendig.

Flere enn én av fem fisk dør fortsatt i norsk oppdrett. Det er bakgrunnen for at næringen fortsatt trenger sterkere insentiver til å forebygge tap og bedre fiskevelferden.