Arbeidskatamaran «Kim Eirik» er overlevert fra Moen Marin AS til Egil Kristoffersen og Sønner. Foto: Moen Marin AS.

Egil Kristoffersen & Sønner styrker flåten med ny katamaran

Arbeidskatamaranen «Kim Eirik» er siste tilskudd til flåten av arbeidsbåter til Egil Kristoffersen & Sønner, og leveres av Moen Marin As.  

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det opplyser selskapet i en pressemelding.

Egil Kristoffersen & Sønner har en lang historie innen havbruk og fiskeforedling her til lands. Selskapet som helt tilbake på 30-tallet startet opp med foredling av hvitfisk, er i dag et moderne og familieeid havbrukskonsern med produksjon av både smolt og laks.

Teknisk leder Jørn Arntun forteller at «Kim Eirik» primært skal benyttes som røkterbåt i en ny og værutsatt lokalitet ved Gaukværøy på Yttersiden av øya Bø i Nordland.  

– Moen Marin var et klart valg da vi skulle gå til anskaffelse av et nytt fartøy. I april 2017 fikk vi levert et nybygg fra selskapet som vi er svært fornøyd med. Båten er tegnet, dimensjonert og solid bygget for å tåle krevende værforhold. For oss er det viktig at de ansatte har en trygg og god arbeidsplass, og «Kim Eirik» innfrir til våre forventninger, forteller Arntun.

Nøkkeltall BN 223 «Kim Eirik»

  • Lengde: 13,50 meter
  • Bredde: 7,50 meter
  • Drivstofftanker: 3m3
  • Ferskvannstank: 1m3
  • Motor: 2 x Scania DI13 380 hk
  • Gir: 2 x Nogva HC168
  • Propellanlegg: 2 x Nogva 4 bladet vribart anlegg
  • Aggregat: Nanni QLS32 aggregat 22,5 kW
  • Kran: Palfinger PK 41002 helroterende kran med 3,5T vinsj
  • Capstaner: 2 x Tenfjord 3T og 5T
  • Slepevinsj: MBH 15Tonn 
  • Høytrykksspyler: Tenfjord 280 l/min 28 bar m/desinfeksjonsenhet
  • Navigasjon: Furuno TimeZero kartsystem med radar og ekkolodd
  • Brannslukking i maskinrom: Inergen
  • Fart: ca. 12 knop
  • Konstruksjon: Marin design
  • Byggnr: 223
  • Lev.dato: 04.01.2019

Sertifisert til slep

En samlet motorkraft på 760 hestekrefter gjør at den 13,5 meter lange og 7,5 meter brede båten er både sterk og manøvrerbar. Det siste bidrar ikke minst det vribare propellanlegget fra Nogva til. Båten, som er konstruert av Marin Design, kan om nødvendig gjøre 12 knop. I tillegg til standard godkjenning er «Kim Eirik» sertifisert til slep.

Som alle båtene i selskapets NabCat-serie leveres «Kim Eirik» med helisolert maskinrom, helkledde innvendige rekker for enkelt renhold og helsveisede spant for økt styrke og soliditet. Den har også alarmsystemer for vanninntrenging og brann, samt to redningsflåter. Båten er videre utstyrt med en Palfinger kran og tre og fem tonns capstaner. «Kim Eirik» er utstyrt med egen høytrykksvasker for fersk-og sjøvann med desinfiseringsutstyr.