Foto: Morten Nygård/Grenda.

- Bli med om bord på «Salmon Eye»

Visningssenteret «Salmon Eye» i Rosendal har hatt over 2000 besøkende siden oppstart i fjor,
og har mange tusen på venteliste for å besøke den populære gourmetrestauranten om bord.

- Da vi først planla dette, visste vi at det var rom for noe stort,
men jeg kunne ikke ha drømt om den globale oppmerksomheten det har fått,
sier sjømatentrepenør Sondre Eide.

- «Salmon Eye» har gått over all forventning

Publisert Sist oppdatert

En regntung høstdag i oktober fikk Norsk Fiskeoppdrett/Kyst.no være med på tur ut på visningssenteret «Salmon Eye» eid av Eide Fjordbruk, som ligger i Hardangerfjorden i Kvinnherad kommune. 

Tåken gjorde at fjellene på turen ut var mer trolske enn majestetiske, og bølgene skvulpet godt når el-fartøyet «Mjelder» tok oss ut på det unike visningssenteret. For de som ikke er vokst opp i baronibygden Rosendal (som undertegnende) er båtturen ut en opplevelse i seg selv. 

Sebastian Torjusen, daglig leder av visningssenteret «Salmon Eye» er ofte båtvert ut på visningssenteret og er godt vant til ruskevær.

Sebastian Torjusen fra Rosendal har mange hatter. Han er først og fremst daglig leder for Salmon Eye, men også båtfører ut på anlegget og guide på senteret. På veien ut forteller han at han har vært ansatt i Eide Fjordbruk en god stund før visningsanlegget ble satt i drift i fjor, og har fått være tett på prosjektet fra tegnebrett til realisering. 

Internasjonal interesse

Visningssenteret er formet og skal se ut som et lakseøye i rustfritt stål og skal belyse alle sider av havbruksnæringen for publikum. «Salmon Eye» er 1256 tonn tung, 25 meter bred, 14,5 meter lang og fire etasjer høyt, og dekket av 9500 «fiskeskjell» i korrosjonsbestandig super duplex-stål. 

Lakseøyet blir på mange måter en kunstinstallasjon i seg selv, men Torjusen påpeker at det som skjer på visningsanlegget er det viktigste.

Torjusen sier de har brukt mye tid på design av senteret, men også mye tid er lagt ned når det gjelder innholdet på senteret og hva de skal formidle til de besøkende. 

Se bildegalleri under av det unike senteret:

Selve designet på visningssenteret «Salmon Eye» har skapt internasjonal interesse. Foto: Tobias Torjusen/Salmon Eye.
Selve designet på visningssenteret «Salmon Eye» har skapt internasjonal interesse. Foto: Tobias Torjusen/Salmon Eye.
Selve designet på visningssenteret «Salmon Eye» har skapt internasjonal interesse. Foto: Tobias Torjusen/Salmon Eye.
Selve designet på visningssenteret «Salmon Eye» har skapt internasjonal interesse. Foto: Tobias Torjusen/Salmon Eye.
Selve designet på visningssenteret «Salmon Eye» har skapt internasjonal interesse. Foto: Tobias Torjusen/Salmon Eye.
Selve designet på visningssenteret «Salmon Eye» har skapt internasjonal interesse. Foto: Tobias Torjusen/Salmon Eye.
Selve designet på visningssenteret «Salmon Eye» har skapt internasjonal interesse. Foto: Tobias Torjusen/Salmon Eye.
Selve designet på visningssenteret «Salmon Eye» har skapt internasjonal interesse. Foto: Tobias Torjusen/Salmon Eye.
Selve designet på visningssenteret «Salmon Eye» har skapt internasjonal interesse. Foto: Tobias Torjusen/Salmon Eye.

For å utvikle visningsopplevelsen på «Salmon Eye» ble det satt sammen et rådgivingspanel med representanter fra forskning, forvaltning, næringen og miljøvern. 

«Salmon Eye»:

  • Visningssenteret er tilknyttet Eide Fjordbruks lokalitet Hågardsneset, som ligger like utenfor Snilstveitøy og Rosendal i Kvinnherad kommune.
  • «Salmon Eye» er 1256 tonn tung, 25 meter bred, 14,5 meter lang og fire etasjer høyt, og dekket av 9500 «fiskeskjell» i korrosjonsbestandig super duplex-stål.
  • Det er det danske selskapet Kvorning Design & Communication som har utformet anlegget og Austevoll selskapet Fluctus som har stått for byggingen. 

Torjusen forteller at gjennom en rekke møter har panelet kvalitetssikret det faglige grunnlaget som nå blir presentert ved senteret.

- Da jeg startet i jobben fikk jeg være med å følge opp utviklingen av omvisningen og jeg jobbet en del med det store bildet: Hva skal vi gjøre ut av visningssenteret videre og realisere de planene vi hadde da anlegget var ferdigstilt, opplyser han. 

1-års jubileum

Selskapet avduket «Salmon Eye» 2. september i fjor og har dette siste året gjort hundrevis av visningsturer, og noen litt større eventer og arrangementer. 

Sondre Eide, tredje generasjon sjømatentreprenør og daglig leder i Eide Fjordbruk forteller til Norsk Fiskeoppdrett/Kyst.no at året som har gått etter åpningen av «Salmon Eye» har vært utrolig spennende.

Sondre Eide sammen med politiker Erna Solberg på "balkongen" til Salmon Eye som gir en fin utsikt over Hardangerfjorden og Rosendals fjella.

- Vi har ikke bare skapt en flytende kunstinstallasjon, men også en plattform for nyskapende tenking om matproduksjon i havet. Det har overgått alle forventinger, og jeg ser det som en milepæl i den kontinuerlige reisen mot et bærekraftig havbruk, sier Eide.

Han forteller at ambisjonene for «Salmon Eye» er å fortsette å inspirere og utfordre.

- Vi vil utvide med mer interaktiv læring og knytte oss nærmere opp mot forsking og utvikling. Planen er at «Salmon Eye» skal bli et globalt senter for innovasjon innen havbruk, forteller han.

Den 28. september la Havbruksutvalget frem sin rapport med forslag om hvordan næringen kan utvikles videre, der de foreslår å legge ned særtillatelser og visningstillatelser. 

Sondre Eide mener man heller må se på totaliteten i næringen. 

- For oss i Eide og med våre tilknyttede prosjekter, ligger innovasjonen i kjernen av det vi gjør. Det er langt viktigere å rette fokuset mot hovedtillatelsene og miljøfleksibilitet der vi gjennom innovasjon over tid kan produsere mer mat og samtidig løse vekstutfordringene med lus og slam. Dette vil ha en langt større effekt på Norge som en ledende sjømatnasjon enn isolerte visningstillatelser. Vår ambisjon er å drive denne innovasjonen framover, og samtidig gjøre det Eide kan i og for næringen og for Norge, mener han. 

Eide Fjordbruk har en av de 31 tildelte visningstillatelsene i Norge, og deres avtale varer ti år og går ut 2032.

Tilbake på omvisningen forteller Torjusen at det viktigste for dem
har vært at folk drar hjem og tenker litt gjennom det de har vært med på.

- I media er det jo gjerne motpolene som får oppmerksomhet,
så det gir et veldig unyansert bilde av sannheten. Det vi har prøvd å gjøre er å belyse mange sider på godt og vondt av næringen.

- Vi ønsker å inspirere folk og tenne noen gnister i øynene
til de besøkende når de lærer noe nytt eller opplever noe uventet.
Vi håper å gjøre dem nysgjerrige slik at de kanskje tenker litt mer og reflekterer litt over havbruksnæringen og maten vi produserer, sier Torjusen.

- Bare måtte ha kjøkken

Restauranten Iris, med den danske kokken Anika Madsen ved roret, åpnet juni 2023, og har raskt blitt en sensasjon og "snakkis" i matverdenen. 

Madsen er tidligere Michelin-kokk og leder restauranten om bord på Salmon Eye sammen med Nico Danielsen, som er restaurantsjef og har erfaring fra en rekke København-restauranter som Formel B, Sletten og Uformel, Meyers Madhus og Sletten Kro. 

Torjusen opplyser at han var en av pådriverne for å ha kjøkken på «Salmon Eye».

- Jeg føler meg litt skyldig i at restauranten ble til, for da jeg først startet i jobben følte jeg veldig sterkt for at det var essensielt å ha et kjøkken på «Salmon Eye». Det ble for dumt å bygge noe så spektakulært og ikke kunne få en bred bruk. Det var egentlig ment at det ville være for komplisert å installere et kjøkken, men det fikk vi heldigvis til, sier han fornøyd. 

Med store oppslag i nasjonal og internasjonal presse, virale videoer og poster i sosiale medier, er det kanskje ikke så rart at den unike opplevelsen restauranten «Iris» tilbyr, har fått stor oppmerksomhet.

En Instagram video gikk blant annet viralt og har over 24 millioner visninger. 

Den amerikanske avisen The Washington Post la 30. september ut en artikkel med video fra besøket, der de har en grundig omtale av konseptet og de 18-rettene. 

Det går varmt i bookingsystemene til restauranten «Iris». Her ser vi sjefskokk Anika Madsen. Bildet er tatt da politiker Erna Solberg kom på besøk for noen måneder siden.

Restaurant "ekspedisjonen" tar rundt seks timer, og har en 18 retters meny og opplevelsen inneholder båttur fra havnen i Rosendal til «Salmon Eye», inkludert et lite stopp på Snilstveitøy i båtnaustet til kokk Madsen, der man får servert de første rettene på et felles langbord.

Deretter farer det videre for hovedopplevelsen for 24 gjester i en spisestue med panoramautsikt over fjorden om bord på «Salmon Eye». Gjestene har også direkte utsikt over Eide Fjordbruks matfisklokalitet Hågårdsneset, som inngår i visningsanleggets omvisning på dagtid.

Dersom været tillater det, blir også en av rettene servert på den skjulte balkongen på toppen av lakseøyet.

- Bærekraftige råvarer

Menyen på Iris kretser rundt havet og fjellene rundt «Salmon Eye». Den er ment til å være en historie om utfordringene og truslene mot det globale matsystemet. Kokkene har også inkludert på menyen ideer og forslag til fremtidige innovasjoner, som kan bidra til å bringe verden nærmere å løse dem.

Torjusen forteller at Madsen har hatt fokus på bærekraftige lokale råvarer og har blant annet laget et pulver og en dressing med framtidens fôrråvarer. Kokkene bruker også inaktiv gjær, insektsmel og blåskjellmel i noen av rettene. 

- Gjestene på restauranten blir også vist en versjon av åpningsvideoen som de besøkende ved visningsanlegget får se, opplyser Torjusen. 

Menyen på Iris kretser rundt havet og fjellene rundt «Salmon Eye», og bærekraftige råvarer.
Menyen på Iris kretser rundt havet og fjellene rundt «Salmon Eye», og bærekraftige råvarer.
Menyen på Iris kretser rundt havet og fjellene rundt «Salmon Eye», og bærekraftige råvarer.
Menyen på Iris kretser rundt havet og fjellene rundt «Salmon Eye», og bærekraftige råvarer.
Menyen på Iris kretser rundt havet og fjellene rundt «Salmon Eye», og bærekraftige råvarer.
Anika Madsen er tidligere Michelin-kokk og leder restauranten, sammen med restaurantsjef Nico Danielsen.
De 24 gjester sitter på toppen av «Salmon Eye» i spisestuen med panoramautsikt over fjorden, fjellene og Rosendalsområdet.

- Stor pågang

Torjusen opplyser at de har hatt mange gjester som har reist til Rosendal bare for å besøke «Salmon Eye». 

- Etter at vi åpnet restauranten og den fikk oppmerksomhet, har vi fått en helt annen pågang på visningssenter-delen også. Vi har hatt gjester på «Salmon Eye» om dagen så synes det var spennende og kom igjen på kvelden for restaurant-opplevelsen, sier Torjusen fornøyd. 

Han forteller at det har gått svært varmt i bookingsystemet til restauranten «Iris» de siste månedene, og påpeker at de ble nødt til å stenge ned bookingsystemet for en periode, ettersom pågangen har vært så stor.

- Vi er ikke et team som er rigget for den responsen vi har hatt, og man må belage seg på å booke lenge i forveien dersom man skal besøke restauranten nå. Per i dag står det flere tusen på venteliste for bare oktober. Det ble utsolgt på noen få minutter. Så interessen rundt restauranten er stor og gir et ekstra boost for visningsanlegget, forteller han fornøyd. 

Sondre Eide i Eide Fjordbruk.

Sondre Eide sier besøkstallene og ventelisten har vært overveldende.

- Iris har blitt et sted som folk drømmer om å besøke, og tilbakemeldingene har vært strålende. Dette tyder på at vi har truffet noe interessant, ikke bare for næringen, men for samfunnet som helhet.

- Oppmerksomheten rundt Iris sprer seg til «Salmon Eye», som ringer i vannet. Oppmerksomhet en plass åpner døra for den andre. Det styrker hele vår visjon om et bærekraftig samspill med havet.

Eide påpeker at det er flinke folk som har stått på hele veien, som har gjort dette mulig.

- Da vi først planla dette, visste vi at det var rom for noe stort, men jeg kunne ikke ha drømt om den globale oppmerksomheten det har fått. Det viser hvor sterkt behovet er for innovasjon og nytenking i denne bransjen, sier han.

Visningsanlegget «Salmon Eye» er utformet av Kvorning Design & Communication. Her ser du anlegget i tåken en oktober morgen.

Restauranten har åpent tre dager i uken på høsten og fire dager i høysesongen om våren/sommeren. 

Både visnings- og restaurantbesøkene er væravhengig, men Torjusen påpeker at planen er å ha restauranten åpen fra februar til november. Visningssenteret er åpent året rundt for besøkende, men utenfor sesong må turene bestilles via mail, mens i høysesongen booker gjestene turene selv via nettsiden. 

- Utenfor turistsesongen er det ofte større grupper vi har på visningsturene, blant annet skoler og bedrifter. Vi har også arrangert en god del eventer som arrangeres om bord på «Salmon Eye».

 - Skal skape engasjement og få deg til å tenke

Innsiden av Salmon Eye.
Erna Solberg på Salmon Eye.

Visningsturen tar om lag to timer, og Torjusen forklarer at de har en forhåndssatt regi på omvisningen slik at alle får en lik opplevelse.

- Vi viser fire ulike videoer, som tar opp ulike tema i havbruksnæringen på godt og vondt. Vi ønsker å se ting fra nye perspektiv, oppmuntre til ny tankegang, og reflektere nøye gjennom hva som er nødvendig å gjøre i næringen nå og i fremtiden, sier han.

Omvisningen starter i underetasjen av lakseøyet der de har installert en stor buet skjerm,
og flere av rommene man skal gå gjennom er interaktive.
I et av rommene henger det lange tynne tråder som kan minne en tareskog/sjøgress man skal gå gjennom.

- Dette skaper litt engasjement blant de besøkende merker vi, og noen synes det er litt småskummelt når lyset er mørkt og musikken er stemningsfull. Mange synes også quizen vi har er gøy og litt irriterende at det går på tid, for de ønsker å få alle syv svarene riktig, sier han. 

Introduksjonsfilmen som blir vist innledningsvis ser ikke så lyst på verden, men dette påpeker Torjusen har vært et bevisst valg å starte med for å sette tonen for opplevelsen videre.

- Vår intensjon er at man skal få en introduksjon som var litt uventet. Folk forventer ikke en slik introduksjon, og kommer kanskje litt ut av balanse med en gang. Både fordi det er mørkt, mye lyd på høyttalerne og det kan gynge litt her og der, men også litt sånn emosjonelt ettersom det var noe annet de hadde forventet. Dette tror vi kan være med på å åpne sinnet deres litt for å ta imot noen nye impulser videre på omvisningen, sier Torjusen avslutningsvis. 

Et av de to elektriske el-fartøyene Eide Fjordbruk har investert i som skal frakta passasjerene til visningsanlegget Salmon Eye.

De hel-elektriske passasjerbåtene fra Hukkelberg Boats, har fått navnene sine etter de lokale fjelltoppene Malmangernuten og Melderskin i Rosendal og ble hetene MALM og MELDER.

Båtene er av typen Flying Fish 37 Electric og skal begge benyttes til frakt av publikum og ansatte fra Rosendal og ut til det nye senteret i Hardangerfjorden.

Båtene har sitteplasser for inntil 12 passasjerer, og MALM er også tilrettelagt for rullestolbrukere.