GMV overleverte i forrige uke en elektrisk arbeidsbåt til Wilsgård Fiskeoppdrett.
GMV overleverte i forrige uke en elektrisk arbeidsbåt til Wilsgård Fiskeoppdrett.

Elektrisk båt levert til Wilsgård Fiskeoppdrett

Grovfjord Mek. Verksted overleverte i forrige uke den batterielektriske oppdrettsbåten «Kjell Erik» til Wilsgård Fiskeoppdrett AS.

Publisert

Byggenummer 180 –hos Grovfjord Mek. Verksted (GMV) ble nylig overlevert til Wilsgård Fiskeoppdrett og fartøyet har fått navnet «Kjell-Erik».

Oppdrettsselskapet melder dette navnet har båten fått for å hedre minnet etter deres områdeleder Kjell Erik Wilsgård som brått gikk bort sommeren 2020, kun 47 år gammel.

Dette er den sjette båten GMV leverer til Wilsgård og ble første dag etter overlevering tatt i bruk i Barbogen i Senja kommune.

Oppdrettskatamaran har hoveddimensjoner 13,97 x 7,6 m.

- Forsyner båten all nødvendig energi

Båten har elektriske fremdriftsmotorer som yter 107kW hver samt en elektrisk sidepropell på 42kW. Batteripakken er på 316 kWh og forsyner båten all nødvendig energi for transit til lokalitet og en dags arbeid.

For lengre transporter og operasjoner som går over flere dager er båten utstyrt med en generator fra Nogva som yter 199kW. Generatoren jobber parallelt med batteriene og kan forsyne fremdrift og hotell, samt lade batteriene. Den er utstyrt med elektrisk drevet hydraulikkpumpe som forsyner en Palfinger PK33002 på 31,6 tonnmeter, to capstaner på 3 og 2,2 tonn, 12 tonns trommelvinsj og hydraulisk HT-vasker.

Grovfjord melder at båten er bygget med et luftig rorhus med frittstående bropult og takkonsoll, pantry og sofagruppe. Her er det varme i gulvet og varmepumpe. I tillegg har den et stort dekkshus som inneholder garderobe/tørkerom samt et toalettrom.

Båten er bygget iht. forskrift om bygging og tilsyn av mindre lasteskip, fartsområde 4 og batteriinstallasjonen iht. DNV sitt reglement.