«El-Vine» er elbåt nummer to fra Folla Maritime Service til Nova Sea. Foto: Folla Maritime Service.

Ny elbåt til Nova Sea

Nova Sea har overtatt elbåt nummer to fra Folla Maritime Service.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Nova Sea overtok i dag sin andre Follawork 35 Electric. Den heter «El-Vine»  og har byggenummer 80 og skal stasjoneres på Sør-Arnøy.

- Vi har fått gode tilbakemeldinger fra brukerne av den første el-båten vi leverte til Nova Sea Bolga i fjor høst. Begge båtene har samme type fremdrift og 330kwh batteri. Selv etter lange arbeidsdager har de fortsatt god restkapasitet på batteriene. Så vi er trygge på at de på Arnøya også får en båt de setter pris på. Ladetiden fra nesten tomme batterier er 4-5 timer på 400v og rundt 11 timer på 230v. Dette er båter som går på dagtid, og kan lade på kveld og natt, sier Greger Samuelsen, Markedssjef i Folla Maritime Service.

- Nova Sea har alltid vært opptatt av å drive mest mulig miljøvennlig. Å ta i bruk ny teknologi hjelper oss til å ta enda bedre vare på de ressursene vi forvalter. Vi har nå fått levert to elektriske fartøy og ser frem til å ta i bruk nummer to, sier Odd Stensland, Teknisk Ansvarlig Sjø, Nova Sea.

Spesifikasjon:

  • Mål: 10,65m x 5,0m
  • Fartøyet er designet av Marin Design.
  • Motor: luftkjølt asynkronmaskin for direktedrift av fast propell. 130kW (S2-30)/ 620rpm. 
  • Batteri: Corvus Dolphin Energy Nominell kapasitet 330kWh, UE: 280kWh (BOL). 
  • Elektrisk fremdriftsystem fra El-Marin
  • Amco Veba Kran fra Truck Tek
  • Propellanlegg fra Helseth Kumera
  • Navigasjon og kommunikasjon fra NAVY
  • Installasjon fra Elektroservice
  • Generator fra NOGVA
  • El-Thrustere fra Sleipner 
  • Nokker fra Tennfjord