Gigante Salmons fartøy er nå døpt og har fått navnet «Firefish».

Barneskoleelever fant navn:
Gigante Salmons transportbåt er nå døpt  

Folla Maritime Service har tidligere i år levert fartøyet FollaTerrier 26 til Gigante Salmon Rødøy. Nå har fartøyet blitt døpt, melder det landbaserte oppdrettsselskapet.

Publisert Sist oppdatert

Gigante Salmon skriver på LinkedIn: 

- Har du hørt om Firefish? Det er en liten, vakker og robust saltvannsfisk som lever i Stillehavet og det indiske hav. Den er populær i akvarium, og liker å svømme mot strømmen - akkurat som laksen i vårt anlegg skal gjøre! Det er også navnet på båten vår, levert av Folla Maritime Service AS. Vi fikk god hjelp fra barna på Rødøy skole til å finne et godt navn, og vi syns Firefish passet veldig godt, skriver de. 

Gigante Salmon hadde nylig dåp av sitt nye fartøy «Firefish», og besøk av elever fra Rødøy skole som var med på feiringen.

Elever ved Rødøy skole fikk nylig æren av å døpe Firefish, og etterpå inviterte selskapet til feiring med omvisning, pølser og is i arbeidsflåten deres. 

- Tåler røffe forhold

Båten er spesialtilpasset Gigante Salmon Rødøys behov for sikker personelltransport i en båt med gode sjøegenskaper. Den har plass til fem personer, og mulighet for last både over og under dekk.

- Gigante Salmon ønsket et fartøy som tåler røffe forhold, har god komfort og lavt forbruk, og vi var ikke i tvil om at FollaTerrier ville leve opp til forventningene, har Camilla Kvaløsæter, salgssjef nybygg, Folla Maritime Service tidligere uttalt i en pressemelding. 

Gigante Salmon AS bygger oppdrettsanlegg for laks på Lille Indre Rosøy i Rødøy kommune. Anleggsarbeidet startet i september 2021, og den første fisken settes ut høsten 2023. Selskapet har tillatelse til å produsere 13.731 tonn MTB, noe som utgjør opp mot 20.000 tonn laks (rund vekt) per år ved full produksjon.

Gigante Salmon hadde nylig dåp av sitt nye fartøy «Firefish», og besøk av elever fra Rødøy skole som var med på feiringen.

MS «Firefish»:

  • Er bygg nummer 92 fra Folla Maritime Service, og skal brukes ved personelltransport til og fra anlegget på Lille Indre Rosøy.
  • Den har estimert toppfart 30 knop og forbruk på 1,3 liter pr. mil ved en marsjfart på 26 knop.
  • Spesialtilpasset styrekonsoll bygget av verftet.
    • Grammer stoler fra HR Maskin.
  • Mål: L 7,99 m x B2,85 m.
  • Installasjon og navigasjon fra Retronic.
  • Nokke fra Tennfjord.
  • Thruster fra Sleipner Motor.
  • Volvo Penta Marine Generator fra Rørvik Marina.
  • Designet av Marin Design.