Holberg Shipping har nylig investert i en ny brønnbåt, som nå er under ombygging. Denne skal frakte rensefisk og smolt. Foto: Holberg Shipping.

Ung gründer leverer godt resultat

Økt oppdragsmengde gir gode omsetningsresultater for Holberg Shipping.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sindre Holberg (23) er gründer og eier av Holberg Shipping, og sier til Kyst.no at 2017 ble et bra år for selskapet.

-  Spesielt fikk vi en økning i oppdragsmengde på passasjerbåtene våre som bidro til et aktivt og sterkt år for Holberg Shipping. Regnskapene for 2017 er ikke klare enda, men vi hadde en omsetning på litt over 12 millioner. Resultatet havner godt på pluss-siden, opplyser han.

Sindre Holberg startet selskapet i 2015, da var han bare 21 år og studerte fremdeles. Tre år senere leverer selskapet gode resultater og har økende oppdragsmengde. Foto: Holberg Shipping.

 - Vi har god etterspørsel på tjeneste våre, og fartøyet ”Aure” har vært i fast charter hele 2017 for Abyss Aqua.

Passasjerbåtene til selskapet sier han hadde en veldig travel sommersesong, med kontrakt på kjøring for Tjøme Kommune, riggkjøring og generell skyssbåtdrift.

- Vi hadde såpass stor etterspørsel at vi chartret inn M/S “Tornerose” fra GulenSkyss gjennom sommersesongen. Generelt er vinteren noe roligere i passasjerfarten, men vi har en del kjøring på mannskapsbytter og frakt av servicepersonell i oppdrettsnæringen hele året.

God sysselsetting 

Holberg Shipping har hovedkontor på Smøla, og en filial i Trondheim. Selskapet har nå 9 ansatte, men øker til 12-13 i sommersesongen.

- I sommersesongen i fjor sysselsatte vi totalt 14 personer. Jeg synes det er veldig kjekt å kunne gi arbeid til såpass med folk, spesielt med tanke på at vi holder til i en mindre kommune som Smøla, sier Holberg. 

Travle tider

Selskapet ble stiftet i 2015, da Sindre Holberg kjøpte sitt første fartøy, og siden den gang har den unge gründeren satset på oppdrettsnæringen.

- Det har vært travelt, men gøy. Jeg må si jeg synes vi har klart oss ganske godt og levert gode og pålitelige tjenester til våre kunder.

Når det gjelder hvilke typer oppdrag selskapet gjør, sier han det meste er spotkjøring.

- Det er jo i hovedsak passasjertrafikk det har vært så langt. En god del riggkjøring og mannskapsbytter i oppdrettsnæringen. Vi har også kjørt rute på offentlig anbud i 2017.

Holberg sier til Kyst.no at de har fast kontrakt på fartøyet «Aure» som utfører oppdrettservice, mens de øvrige båtene jobber i spotmarkedet.

 Totalt har selskapet disse fartøyene i flåten: M/S “Aure” – oppdrettsservice, M/S “Skalmen” – skyssbåt/passasjertrafikk, M/S “Baholm” – skyssbåt/passasjertrafikk og M/S “Brattvær” – brønnbåt.

Fjerde fartøyet i flåten

Selskapet har nylig anskaffet et nytt fartøy som gjør at selskapet er oppe i fire totalt.

- Vi har nylig investert i båten M/S “Brattvær”. Det er en mindre brønnbåt som er spesialtilpasset frakt av rensefisk og smolt. Denne er under ombygging nå, og skal inn i brønnbåtfarten for rensefisk og smolt. Her har vi allerede fått mange forespørsler, så det er kjekt. Videre satses det godt på de andre fartøyene og vi regner med nok en travel sommersesong for passasjerbåtene, påpeker han.

Fartøyet het opprinnelig «Havnefjell» og ble kjøpt av Båtsfjord. 

«Brattvær» er 24m lang og har samlet 110m3 lastekapasitet fordelt på 3 tanker. Her vil det bli installert nye fiskepumper for skånsom lossing, tørr og våt fisketeller, overvåkningsanlegg og vannfiltrering. «Brattvær» er også utstyrt med pitchpropell, thurster for og akter og rette skutesider, noe som gjør at selskapet mener den egner seg godt til oppdrettsnæringen.

I en pressemelding har selskapet uttalt at den videre satsningen er gjort med bakgrunn i at de ser et sug i markedet etter mindre, og godkjente, fartøyer til frakt av rensefisk og smolt.

- Per i dag går mye av transporten av rensefisk på vei, og av mindre fartøy som ikke er tilpasset denne frakten. Vi mener det er et marked for en seriøs aktør med et godt egnet fartøy hvor fiskevelferd og effektivitet er i førersetet. Samtidig vil transport med brønnbåt i de fleste tilfeller være både mer effektivt og skånsomt for fisken, skriver selskapet i meldingen.

Info om selskapets nye fartøy M/S Brattvær:

  • Byggeverft: Kleivset Mek, Halsa
  • Byggeår: 1982/2000/2018
  • Lengde Overalt: 23.95 meter
  • Bredde maksimum: 6.40 meter
  • Bruttotonnasje: 151 BRT
  • Kran midtskips: Tico Marine 35
  • Hovedmaskin: MTU OM424, 538 hk
  • Hjelpemotor: 3 stk - 100 hk, 120 hk og 450 hk
  • Lastekapasitet: 110 m3 fordelt på 3 tanker
  • Fiskepumpe: Fishtech BP80
  • Fisketeller: Aquascan tørrteller og Aquascan våtteller