På bilde fra Nor-Fishing: Tommy Grønning, Kaptein og Prosjektleder FDA (t.v) og Kjell Arild Skar, salgssjef FMV (t.h).

FDA har kontrahert nytt hybrid servicefartøy fra FMV

Finnsnes Dykk & Anlegg (FDA) har kontrahert nytt hybrid servicefartøy fra Fitjar Mekaniske Verksted (FMV). Fartøyet ble offentliggjort i dag 23. august på Nor-Fishing i Trondheim.

Publisert Sist oppdatert

Selskapet melder i en pressemelding at fartøyet er av Senjaklassen, FMV W34M, og får verftets byggenummer 54. Designet er utviklet av FMV.

Det nye fartøyet vil ha dimensjonene 34,0 x 12,6 x 4,6 m, og innredes for opptil syv personer.

Rederiet er opptatt av miljøvennlige løsninger, og fartøyet får derfor installert batteripakke og hybrid akselgenerator. Denne løsningen vil redusere motorenes driftstid vesentlig. Fartøyet skal utstyres med elektrisk dekkspakke og vinsjer.

FDA har kontrahert et nytt servicefartøy.

Samarbeid

Verft og rederi har hatt godt samarbeid tidligere ved bygging av både FMV 218 «Niklas», FMV 235 «Hans» og FMV 236 «Emilie».

- Vi på FDA har vært veldig godt fornøyd med FMV, både «Berre goe folk» og «Berre goe båtar», og ser frem til nytt godt samarbeid, sier Keneth Larsen, eier og daglig leder i FDA.

  • Dekksareal: 215 m2.
  • Brutto tonnasje: 499 BRT
  • Klassenotasjon: DNV +1A1 Battery (Power)
  • Batteri-hybrid motorkonfigurasjon med hovedmotor 1370 bkW, og aux 950 ekW.
  • Batteripakke: 1445 kWh.
  • Dekksutstyr: Kraner: 1 x PFM 4500 (330 tm), 2 x PK150002 (104 tm)
  • Wincher: Dobbel ankerhåndteringswinch på 40 og 80 tonn.
  • Ytelser: Fart: over 13.0 knop. Bollard pull: 40 tonn