Her kan du se en av de nye fartøyene, «Rita», i farten. Foto: Moen Marin

Dobbeltleveranse til Flakstadvåg Laks

To ettskrogs-fartøy er siste tilskudd til Flakstadvåg laks sin flåte av arbeidsbåter på Senja.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Siden 1990 har Flakstadvåg laks drevet med oppdrett av laks og ørret. Selskapet har seks konsesjoner fordelt på flere lokaliteter langs Senjakysten.

I moderne anlegg, i perfekte naturgitte områder – hvor Golfstrømmen sørger for jevnlig utskiftning av vann og fordelaktige temperaturer, produserer selskapet årlig rundt 11 000 tonn laks av beste kvalitet. Flakstadvåg laks er Nord-Norges eneste produsent av økologisk laks og er en del av Brødrene Karlsen-gruppen.

To nye arbeidsbåter

Nå har Flakstadvåg laks mottatt to nye arbeidsbåter av typen NabWork 1065. Dette blir Moen Marin AS sin første leveranse til Senja-selskapet. «Rita» og «Rita» er ettskrogs-oppdrettsbåter som nå settes i drift ved selskapets lokaliteter i Selfjorden og på Sør-Senja. Båtene skal primært benyttes i selskapets fiskehelsearbeid, blant annet ved luseforebygging, og arbeid med rognkjeks og rognkjeksskjul.

- For oss var den raske leveringstiden en viktig grunn til at vi valgte Moen Marin. Vi er svært fornøyd med det ferdige resultatet og har store forventninger til båtene. «Rita» og «Rita» er oppkalt etter to driftige damer i Brødrene Karlsen-konsernet, hvilket passer bra til to sjødyktige arbeidsbåter som blir viktige i selskapets daglige drift, sier Roy Alapnes, administrerende direktør i Flakstadvåg laks.

Solide båter

Med en lengde på over ti meter og en bredde på fem meter, er NabWork-båtene fra Moen Marin både solide og høyfunksjonelle. En John Deere-motor med 265 hestekrefter, Nogva HC168 gir, samt Nogva 4-bladet vribart propellanlegg gjør båtene svært manøvreringsdyktige. RITA og RANDI leveres med navigasjonssystem fra Furuno. Kran er av typen Palfinger.

Moen Marin leverer sine énskrogere med fullisolert maskinrom og helkledde rekker innvendig, for enklere renhold og desinfisering. Spesifikasjonene inkluderer også systemer for deteksjon og alarmering ved brann og vanninntrenging, brannslukkingsanlegg i maskinrom, redningsflåte for seks personer, WC og ekstra styrekonsoll bak styrhus.

Nøkkeltall for BN221/222 – RITA/RANDI:
Lengde: 10,65 meter
Bredde: 5,0 meter
Drivstofftanker: 2m3
Motoreffekt: John Deere 6068, 265 hestekrefter
Gir: Nogva HC168
Propellanlegg: Nogva vribart 4-bladet anlegg, Ø900mm
Generator: Nanni QLS13T, 9,5 kW
Kran: Palfinger PK 8501 (M) B
Capstaner: Tenfjord 3T og 1T
Thrustere: 1 stk. Sleipner 40hk
Navigasjon: Furuno

Brannslokking i maskinrom: Inergen
Fart: ca. 10 knop
Konstruksjon: Marin Design
Byggnummer: BN 221 og 222
Leveringsdato: 17.10.2018