Folden Akva sitt nye fortøyningsfartøy Helnessund på testtur. Foto: Folden Akva.
Folden Akva sitt nye fortøyningsfartøy Helnessund på testtur. Foto: Folden Akva.

Folden Akvas nye fartøy bygges for tøffe værforhold

Folden Akva får over nyttår et nytt fortøyningsfartøy i flåten, som skal tåle de tøffe værforholdene i Nord-Norge.

Publisert

Kristian Kristensen, drifts-koordinator i Folden Akva opplyser til kyst.no at serviceselskapet venter på et nytt fartøy, som per dags dato er under ferdigstilling hos leverandør Moen Marin.

Serviceselskapet har jobbet seg inn i akvakulturnæringen siden 2015. Fra basen i Steigen i Nordland leverer selskapet spesialiserte servicetjenester til oppdrettere i hele Nord-Norge.

Fartøyet de har bestilt er en ankerhåndterer/fortøyningsbåt som vil serve deres faste kunder.

- Båten klargjøres hos Moen Marin i disse dager for seiling. Det er enda mye som skal på plass, og vi planlegger å være i full drift 1. januar 2018, forteller Kristensen.

Fartøyet har fått navnet Helnessund, og er av typen MD-240-SV, med byggenummer 170. Helnessund er designet av det nord-trønderske selskapet Marin Design AS.

- Båten har fått navnet Helnessund som er et lokalt navn med forankring til området vi er fra, forklarer han.

Les også: Et meget godt år for serviceselskap

- Vil tåle tøffe forhold

Marin Design AS som har designet fartøyet la nylig ut denne posten på Facebook. Screenshot.
Marin Design AS som har designet fartøyet la nylig ut denne posten på Facebook. Screenshot.

Kristensen sier at dette vil være en båt som vil tåle de tøffe forholdene Nord-Norge kan gi dem om høsten og vinteren.

- Med det nye fartøyet får vi ett stort arbeidsdekk med bra lastekapasitet. Under dekk er det også ett stort lasterom med hydraulisk dekksluke, opplyser han.

Båten har en lastekapasitet på 150 tonn og to dekkskraner med vinsj, på henholdsvis 90 Tonnmeter og 65 Tonnmeter, som begge er av merket Palfinger. Trekkraft/slepekraft er på 13 tonn. Det er også to thrustere på 250 hestekrefter hver.

– Fartøyet har også mulighet for «transfer» på ferskvann og diesel, forklarer driftskoordinatoren.

Teknisk info: 

  • Fartøyet har utstyr for bunnkartlegging – multistråle ekkolodd levert av wassp mot Olex,
  • Dynamisk possisjoneringsystem - KP 300 levert av Petter marine Hydraulikk.
  • Fra rorhus kan navigatørene overvåke propell og ror-anlegget via kamera.
  • SHM solution har levert sikkerhetsutstyr på dekk, platelås, haikjeft og taupinner.
  • Fartøyet er utstyrt med vinsjer med frislipp og veiecelle.
  • Broen er utstyrt med dobbel ECDIS for papirløs navigasjon.
  • Fartøyet har i tillegg to vinsjer med frislipp og veiecelle, 60 tonn og 10 tonn, begge levert av MB Hydraulikk.
  • Det er fire kapstaner, 2×5 og 2×8. Det er tre på styrbord side og en på babord side.
  • Båten vil bli satt opp med ROV.
  • Båten har seks lugarer med tilhørende bad.
  • Hovedmoter: Caterpillar 32
  • Generator: caterpillar 7 og Caterpillar 18
  • Bredde: 11.20
  • Lengde (loa): 23,98

[gallery link="file" ids="154079,154080,154078,154077"]