NabCat 1512 Electric

Den elektriske havrevolusjonen:

Hybride fartøy fosser frem

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Økt trivsel blant mannskapet. Mindre støy. Bedre for både bunnlinja og miljøet. Det er ikke lenger noen grunn til å sitte på det elektriske gjerdet. – Mange snakker om hybride fartøy som fremtiden. Men det skjer nå. Alle vinner på å velge elektrisk, sier Kjersti Strand, salgs- og markedsdirektør i båtprodusenten Moen Marin.

Det følger et ansvar med å være fiskeri- og havbruksnæringas største leverandør av servicebåter. Det ansvaret har Moen Marin tatt på alvor. Siden de fikk sin første henvendelse om et elektrisk fartøy i 2016, har de kontinuerlig pushet grensene for hva som er mulig å få til med elektrisk fremdrift.

– Fra i år tilbyr vi alle fartøy opptil 24 meter som hybrider. Det inkluderer også de råeste servicekatamaranene, NabCat 1510 DD og NabCat 1512. Disse har vi utstyrt med en hybridpakke i verdensklasse, sier hun.

En game-changer

Det er en massiv omveltning de er med på å drive frem i Moen Marin. Elektrifiseringen som tok norske veier med storm, er i ferd med å gjøre det samme til sjøs. Økningen i etterspørsel etter hybridfartøy har eksplodert det siste året. Det har ligget i kortene lenge, mener Moen Marins tekniske sjef Torfinn Hansvik.

– Suksesshistorier sprer seg raskt, og tilbakemeldingene vi får, er ganske overveldende. Mannskapet om bord på disse båtene forteller om en helt ny hverdag. Ikke bare trives de bedre med å jobbe i fravær av støy, men behovet for vedlikehold er også betydelig redusert. Det betyr mindre bryderi og mer tid til faktisk verdiskapende og fornøyelig arbeid, sier han.

MS Edel

Vi skal ikke langt tilbake i tid før deler av næringa var preget av skepsis til selve teknologien. Noen trodde ikke denne driftsformen var en god match for servicebåter.

– Det stadiet er vi heldigvis forbi. Batteriteknologien, som også benyttes av Volvo og Daimler, har stått sin prøve og vel så det. Og det har ikke bare vært en god match å rulle dette ut på de mest brukte arbeidsbåtene. Det har vært en game-changer. Her har vi stått i spissen både for en grønnere oppdrettsnæring, samtidig som vi har spart næringa for utgifter, fortsetter Hansvik.

En lønnsom investering

Hansvik tror den åpenbare reduksjonen i levetidskostnad ikke lenger kan ignoreres. At den initielle investeringskostnaden er høyere enn for en konvensjonell dieselbåt, skremmer stadig færre.

– Det var kanskje et argument for å holde tilbake da folk ikke helt visste om batteriteknologien var god nok. Nå er det bare et enkelt regnestykke. Du får flere åpenbare fordeler, samtidig som det er bra for bunnlinja, sier han, og legger til:

– Norsk oppdrettsnæring har hele tiden vist at de er på ballen med å ta fremtidsrettede valg. Selv om de ikke roper så høyt om det utad, er de verdens mest bærekraftige proteinprodusenter. Og nå har de sett enorme elektrifiseringsmuligheter også for båtene.

«The best of both worlds»

Hos Moen Marin er striskjorta på for alle. En havbruksbransje som ser fremover, har gitt travle dager.

– Det handler ikke lenger om å være i forkant, men om ikke å sakke akterut. Det er det flere og flere som ser. Men vi merker også at noen har øynene litt for langt fremme, sier den tekniske sjefen, og refererer til dem som «venter» på helelektriske løsninger.

– Vi hører folk etterspørre dette, men det krever en infrastruktur som ikke er på plass overalt ennå. I mellomtiden er det kort sagt sånn at det smarteste du kan gjøre, er å investere i en hybrid. Da får du alle fordelene ved elektrisk drift, men med en ekstra sikkerhet i bakhånd.

Det grønne i det blå

Historien om hybridbåten er historien om harmonerende incentiver. Det er lettere å redusere utslipp når du kan spare penger samtidig. Og besparelsene for miljøet er betydelige:

– I dag har vi mellom 2000 og 3000 båter i drift i næringa. Vanlige røkterbåter opptil 15 meter utgjør brorparten av flåten, og her snakker vi om en årlig miljøbesparelse på rundt 200 000 kilo CO2-ekvivalenter per båt. Det tilsvarer det årlige utslippet til cirka 100 personbiler. Det sier noe om det enorme potensialet, sier Vegar Livik, prosjektingeniør i Moen Marin.

Legger du til bedre arbeidsmiljø, reduserte kostnader og mindre støy, er heller ikke Livik i tvil:

– Ja, hybridelektriske fartøy er i dag et ganske opplagt valg.

https://www.moenmarin.no/produkt/elektrisk/