Hybridfartøyet «Frøy Hild» som er bygget i stål med lengde på 19,9 meter og en bredde på 10,6 meter er rigget for alle typer serviceoppgaver. Foto: Frøy

«Frøy Hild» seiler i vesterled

FRØY vokser videre, og det nyeste tilskuddet til flåten setter kursen mot Island for sitt første oppdrag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Hybridfartøyet «Frøy Hild» som er bygget i stål med lengde på 19,9 meter og en bredde på 10,6 meter er rigget for alle typer serviceoppgaver. Andreas Krogstad, salgs- og markedsansvarlig i FRØY, forteller at båten nå går rett fra verftet og ut i arbeid.

- Det vanlige er at vi bygger slike båter for spesifikke kontrakter. Men «Frøy Hild» er bygd på spekulasjon fordi vi forventer økt etterspørsel, og den går da også rett ut i arbeid, sier Krogstad. 

Båten skal en snartur innom Frøya for en siste klargjøring, før ferden går videre til østsiden av Island der den skal jobbe for oppdrettsselskaper på sagaøya.

«Frøy Hild» er en del av det offensive nybyggprogrammet til verdens største akvaserviceselskap. Båten er designet av Møre Maritime i Kristiansund, og er bygget hos Sletta Verft i Aure kommune. Båten er søsterskipet til «Frøy Skuld» som har vært i drift i snart ett års tid.

Grønn miljøprofil

Båten er spesielt utviklet for avanserte og tunge havbruksoperasjoner. Det er lagt vekt på robuste og enkle løsninger for god HMS og driftsvennlighet.

- Stor propell, lettdrevet skrog og diesel-elektrisk løsning gir grønn miljøprofil og lavt drivstofforbruk, forteller Krogstad.

Det store arbeidsdekket på 120 m2 med verksted og servicerom samt lasterom på 50 m3, gir stor fleksibilitet for mange arbeidsoperasjoner. Broløsningen har en særskilt utformet operatørplass med god utsikt over hele arbeidsdekket og skipssiden, og bidrar til trygge arbeidsoperasjoner på dekk.