Det var om bord på servicefartøyet «Multi Vision» ulykken skjedde. Foto: Sletta Verft
Dødsulykke kunne vært unngått
Statens Havarikommisjon la mandag frem sin rapport etter dødsulykken på «Multi Vision» i januar i år, der en 20 år gammel mann mistet livet. Der har de identifisert avvik mellom gjeldende prosedyrer og hvordan arbeidet ble utført i praksis.
Det var 1. januar i år at den tragiske ulykken fant sted. «Multi Vision» hadde et oppdrag der de demonterte og tok opp avlusningssystemet fra SalMar sin lokalitet Ruggstein på Ruggstein utenfor Frøya i Trøndelag. Oppdraget hadde pågått i tre dager, og de hadde forflyttet seg mellom ulike merder på anlegget. De skulle avslutte jobben etter neste forhaling.
Idet fartøyet var i ferd med å legge til for å fortøye til en merd, falt et besetningsmedlem i vannet og ble klemt mellom skutesiden og merd-ringen. Det ble forsøkt livreddende førstehjelp, men mannen ble erklært død like etterpå.
Ifølge rapporten ble anløp og fortøyning sett på som en rutinepreget oppgave, og faren med å falle i vannet var dermed normalisert.