Det var om bord på servicefartøyet «Multi Vision» ulykken skjedde. Foto: Sletta Verft
Det var om bord på servicefartøyet «Multi Vision» ulykken skjedde. Foto: Sletta Verft

Dødsulykke kunne vært unngått

Statens Havarikommisjon la mandag frem sin rapport etter dødsulykken på «Multi Vision» i januar i år, der en 20 år gammel mann mistet livet. Der har de identifisert avvik mellom gjeldende prosedyrer og hvordan arbeidet ble utført i praksis.

Publisert Sist oppdatert

Det var 1. januar i år at den tragiske ulykken fant sted. «Multi Vision» hadde et oppdrag der de demonterte og tok opp avlusningssystemet fra SalMar sin lokalitet Ruggstein på Ruggstein utenfor Frøya i Trøndelag. Oppdraget hadde pågått i tre dager, og de hadde forflyttet seg mellom ulike merder på anlegget. De skulle avslutte jobben etter neste forhaling.

Idet fartøyet var i ferd med å legge til for å fortøye til en merd, falt et besetningsmedlem i vannet og ble klemt mellom skutesiden og merd-ringen. Det ble forsøkt livreddende førstehjelp, men mannen ble erklært død like etterpå.

Ifølge rapporten ble anløp og fortøyning sett på som en rutinepreget oppgave, og faren med å falle i vannet var dermed normalisert. 

Bli abonnent hos Kyst.no

For å få tilgang til dette innholdet trenger du et abonnement med Kyst.no Pluss-saker inkludert.

Bli abonnent og les denne og mange andre pluss-saker.
Min side

Kjøp abonnement i vår nettbutikk her

Nettbutikk