Illustrasjon: Sletta Verft

Bygger hybridkatamaran for Fylkesnes Fisk

Samme dag som Sletta Verft skrev kontrakt med FSV Group på bygging av 5 servicefartøyer ble det også inngått kontrakt med Fylkesnes Fisk på bygging av en 15 m katamaran i aluminium med hybrid framdriftsanlegg .

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Båten representerer et nytt produkt for Sletta Verft og framdriftsanlegget  er utviklet i nært samarbeid med Elmarin AS i Kristiansund. Båten er av eget design men Møre Maritime har ansvaret for konstruksjons- og arbeidstegninger, skriver Sletta Verft i en pressemelding.

Sletta Verft har levert flere større servicefartøyer med hybrid framdriftsanlegg men dette er den første 15 m aluminiumkatamaranen med elmotor og batteri.

Prosjektet har fått støtte fra Enova.

Elektrisk drift

Fylkesnes Fisk er et familieeid selskap som drifter 3 konsesjoner for produksjon av laks og ørret på Bømlo.

- Vi er stolte over å kunne være i front med å redusere utslippene fra vår bedrift.  Båten vil ha nok batterikapasitet for transport til og fra lokalitetene og vi har også muligheter for å lade batteriene ved hver lokalitet slik at all drift vil være basert på elektrisitet. Det gir mindre støy og et bedre miljø for både ansatte og fisk,  sier daglig leder Erik Fylkesnes.

- Med disse kontraktene befester vi posisjonen som det ledene verft for bygging av servicefartøy til havbruksnæringen i Norge og vi har nå båter under bygging med en samlet kontraktsverdi på 420 millioner kroner sier daglig leder ved Sletta Verft, Kåre Sletta.