Ansatte og samarbeidspartnere ved Gifas. Foto: Gifas

Investerte i en tur til syden

6. mars sendte Gifas 72 ansatte med følge og samarbeidspartnere til Gran Canaria. – Vi ser på turen som en investeringskostnad i de ansatte, forteller Morten Lorentsen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Ansatte er for mange bedrifter selskapets viktigste ressurs og Gifas (Gildeskål Forskningsstasjon) er ikke unntaket. Bedriften sendte sine ansatte til Gran Canaria, med returbillett en uke etterpå. Oppholdet bestod av et firedagers kurs, hvor formålet var kompetanseheving, styrke samhold og bli kjent på tvers av avdelinger, arbeidsområde og stilling. I alt ble det booket flybilletter til 72 personer direkte fra Bodø til Gran Canaria, inkludert ansatte med følge og samarbeidspartnere, kommer det frem i en pressemelding. 

Investere i ansatte

Samtidig som frostrøyken la seg over fjordene i Gildeskål og Bodø, landet 72 kolleger på Gran Canarias Internasjonale Lufthavn. Morten Lorentsen, Styreleder ved Gifas, oppsummerer fordelene med turen:

- Man blir kjent med hverandre på en annen måte. Vi jobbet i grupper og løste case-oppgaver sammen, hvor vi fikk delt erfaringer og kunnskap på tvers av region og avdeling. Vi får oppdatert oss på hva som skjer rundt oss, forteller Espen Sørensen, som er ansatt som røkter ved Gifas, region Nord.

Selskapet dekket hotell og reisekostnader for en hel uke til de ansatte.

- Dette er en investeringskostnad som vi har valgt å gjøre i de ansatte, da vi i etterkant ser hvilket utbytte hver person sitter igjen med etter turen, forteller styreleder Morten Lorentsen.

Verdikjede og helhet

Samarbeidspartnere, deriblant Salten Aqua, Polar Quality og Salten N950, var med på turen for å holde foredrag om sine respektive ledd i verdikjeden. Ved matfiskproduksjon er slakting, logistikk og salg viktige ledd ved matfiskproduksjon.

- Grunnleggende kunnskap om hvert ledd i verdikjeden bidrar til å skape en helhetlig forståelse om hva vi jobber med, avslutter Morten.