– Et begivenhetsrikt år

Daglig leder i Norsk Fiskeoppdrett Gustav-Erik Blaalid oppsummerer året som har vært og forteller om sine spådommer for laksenæringens fremtid og utfordringer. Selskapet har i år lansert nettsidene Kyst.no, Fish Farming Expert og Salmon Expert i ny drakt og samtidig lansert egen merkevare Salmon View Media Group.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Jeg vil oppsummere året som et begivenhetsrikt år. Norsk Fiskeoppdrett har hatt ett av sine beste år hittil, takket være en god innsats fra ansatte og et godt forhold til våre kunder og forbindelser. Laksenæringen i Norge går svært bra, og Norsk Fiskeoppdrett fortsetter å levere gode produkter gjennom fagartikler og daglige nyheter på kyst.no.

Selskapet har det siste året jobbet med å etablere sin egen merkevare.

- Vi samler alle våre produkter under Salmon View Media Group. Vi er i ferd med å ansette en person til ved vårt kontor i Edinburgh, og selskapet vårt i Chile leverer overskudd. Vi har kjøpt Skipsrevyen, noe som har gitt oss nye kolleger. Kort fortalt: Mye spennende har skjedd i 2015 og mye er på gang for kommende året, utdyper Blaalid.

Les også: Nytt temanummer om teknologi fra Norsk Fiskeoppdrett

Unge i bresjen

- Hva er de positive trendene for 2015 og de negative?

- For næringen sin del er det positivt at det brukes svært mye ressurser på å løse de akutte problemene. Oppfinnsomheten er stor og det bobler av kreativitet, spesielt med tanke på å løse luseproblemet uten å bruke kjemikalier. At unge næringsutøvere går i bresjen, er etter min mening særlig positivt. På negativ-listen bør det som nå skjer i oljenæringen være et varsko. Spesielt med tanke på kostnadsutviklingen.

- Hvilke forhåpninger har du for 2016?

- En overskrift som sier «Luseproblemet er løst». Overskrift nummer to: «Lakseproduksjonen skal dobles, hilsen Erna Solberg» og overskrift nummer tre: «Norge blir Europas største skjellprodusent». Kanskje litt vel mye på ett år, men man må jo være ambisiøs!

Norsk fiskeoppdrett fikk 19 november nye nettsider. Foto: Screenshot.

Kyst.no lanserte nylig sine nye nettsider i en helt ny og moderne drakt, noe daglig leder Blaalid har sett frem til i lengre tid.

Les også: Velkommen til våre nye nettsider!

- Det er strålende med nye moderne sider. Vi lanserte sidene den 19. november, og innrømmer at det har vært litt klabb og babb i starten. Det henger mest sammen med at vi laget tre nye nettsider på en gang. Våre kolleger i Chile fikk nye www.salmonexpert.cl og på engelsk ble vår www.fishfarmingexpert.com lansert i ny drakt. Vi har mye nytt på gang på alle de tre sidene. I det kommende året vil vi satser enda mer på digitale plattformer, og det er ikke utenkelig at vi lanserer en «kyst+»-løsning.

Feirer jubileum

Norsk Fiskeoppdrett har holdt koken i snart 40 år, og det vil Blaalid feire, men planene er han heller hemmelighetsfull med.

- Det er litt tidlig med detaljer ennå, men vårt 40-års jubileum skal feires. Våre lojale kunder, ansatte og samarbeidspartnere har noe å se frem til. Definitivt, sier han til kyst.no.

- Hvordan vil oppkjøpet av Skipsrevyen være til fordel for mediagruppen?

- Først og fremst fordi Norsk Fiskeoppdrett er i en sårbar situasjon der vi er svært avhengige av lønnsomheten i næringen vi er en del av. Jeg har gjennomlevd to «jordskjelv» i denne næringen, både i 1991 og 2001. I første runde gikk nærmere halvparten av alle oppdrettsselskaper i Norge konkurs. Det samme gjentok seg i andre runde. Næringen, slik vi kjenner den i dag, ble i stor grad formet som et resultat av 2001-etterdønningen.

Les også: Norsk Fiskeoppdrett kjøper Skipsrevyen

De to sjefene for Norsk Fiskeoppdrett og Skipsrevyen. Gustav Erik Blaalid t.v og Asle Strønen t.h.

Han mener Salmon View allerede er det ledende medieselskapet for laksenæringen i Norge og internasjonalt.

- I de kommende årene skal vi konsolidere og utvikle oss. I tillegg ønsker jeg at vi skal ha flere ben å stå på. Skipsrevyen representerer en annen næring, men her er også fellesnevnere. Ikke minst på enkelte flåtegrupper og verft. Vi ser også at leverandørindustrien ser etter muligheter i flere næringer. Vi har med andre ord klare synergier, samtidig som vi i hovedsak er eksponert mot ulike næringer. Dette vil styrke Norsk Fiskeoppdrett og det vil styrke Skipsrevyen, utdyper han.

Chile har tatt ansvar

Han har nylig returnert fra et forretningsopphold i Chile, der han feiret fem års jubileum for datterselskapet Salmonview. Han opplever situasjonen i Chile som dramatisk.

- Chile står foran sitt tøffeste år siden ILA-krisen i 2008. Hvor tøft det blir, gjenstår å se. Jeg merker meg at produsentene i Chile har tatt ansvar og reduserer produksjonen i 2016 på grunn av fiskehelse-utfordringene. Grunnleggende sett sliter de med de samme utfordringene som oppdretterne i Norge.

Les også: – Må forvente en reduksjon i uttaket av fisk i første halvår

Han peker også på at Skottland har fått en valutautfordring å slite med.

- Kronekursen er kraftig svekket mot britiske pund, noe som har ført til at skotsk laks taper terreng i UK og i Europa for øvrig. Dette bildet vil ikke endre seg nevneverdig det kommende året, mener Blaalid.

Når det gjelder spørsmål om hvilke utfordringer næringen i Norge står ovenfor, mener Blaalid at fiskehelse helt klart er og blir den største utfordringen.

- Etter snart 10 år med oppdrettsprofesjonelle meglere og analytikere i dette landet, synes det endelig som om denne gruppen har lært seg at det som skjer i merden er viktigere enn det som skjer på børsen. Det så lenge stygt ut. Aktørene i næringen må ta problemene inn over seg, og legge for dagen en ekte vilje til å gjøre noe for å løse problemene. Det tar seg ikke pent ut når eierne tar ut milliarder i utbytte, og roper på staten når det skal bevilges mer penger for å løse fellesproblemene. Her snakker jeg om lus, og diverse fiskesykdommer.

Han sier at den største utfordringen må bli å justere selvbildet slik at det harmonerer med det bildet opinionen har.

- Tendensen til å leve i en boble har absolutt vært fremtredende i perioder, legger han til.

Effektiv næring

- Hva mener du næringen gjør en god jobb med?

- Å produsere laks. Dette er blitt en høyteknologisk, fremtidsrettet og effektiv næring. Man kan sammenligne med hva som helst av husdyrproduksjon, og laks er vinneren. I tillegg er jeg imponert over måten norsk laks har blitt markedsført på. Det finnes snart ikke en krok av verden som er ukjent med norsk laks. Heia Norges Sjømatråd, Sjømat Norge, og alle de store aktørene i bransjen som har bidratt til dette, sier Blaalid engasjert.

Les også: Et år med paradokser

- For at næringen skal bli bedre vil jeg først nevne noe som laksenæringen skal være fornøyd med, og det er tilstedeværelsen av effektive myndighetsorganer. Både Mattilsynet og Fiskeridirektoratet kan helt sikkert være en «pain in the ass», men ingen ville vært tjent med en lakseproduksjon som i realiteten gikk over stokk og stein, og på overflaten var en «suksess». Litt sånn som det har vært tendenser til i Chile. Lover og regler er vedtatt av demokratiske organer, og skal håndheves. Slik er det bare, og det er best slik. Så må næringen etterleve de regler som regulerer deres hverdag.

Kunnskap teller

- Hva vil være Norsk Fiskeoppdrett sitt bidrag for å bedre næringen i 2016?

- Vårt bidrag for næringen vil være å publisere Norsk Fiskeoppdrett hvert år, med over 1000 sider med fagstoff. Mange av artiklene handler om hvordan forebygge, oppdage og behandle problemer. Det kan være problemstillinger relatert til fiskehelse, produktutvikling, teknologi eller økonomi.

Desember-utgaven av Norsk Fiskeoppdrett.

Han sier det publiseres over 2000 artikler på ett år på nettsidene kyst.no, der en vesentlig del er produsert av egne journalister.

- Vi lager fire spesialutgaver av Norsk Fiskeoppdrett årlig. Vi samarbeider med de fremste forskerne på sine områder i næringen. Joda, vi leverer, og etter snart 40 år er vi uærbødige nok til å ta noe av æren for den norske laksesuksessen. Vårt slagord er: Kunnskap teller, og det forplikter. Vi har ni redaksjonelle medarbeidere som på heltid fokuserer på laks i Norge og Internasjonalt. Vi satser på kvalitetsjournalistikk, sier Gustav-Erik Blaalid.

Hva betyr julen for deg?

- Det betyr samvær med familien, roe ned, går rundt juletreet, lese og nyte god mat. Ikke for mye stæsj. Og så er jeg svært fornøyd med at vi i Norsk Fiskeoppdrett (det var en enstemmig beslutning) for noen år siden valgte å kutte julegaver til ansatte, men heller gi pengene til de som virkelig trenger hjelp.

Hvert år gir Norsk Fiskeoppdrett et bidrag til Nyenga-prosjektet i Uganda som er et barnehjem.

- Prosjektet drives av folk vi kjenner og er trygge på. Der vi vet at så godt som alle pengene går direkte til hjelp, og ikke til administrasjon. De som er interessert kan sjekke ut www.nyenga.no for å finne ut mer, og kanskje bli bidragsytere, sier han.

- Til slutt vil jeg benytte anledningen til å ønske god jul og godt nyttår til alle lesere, ansatte, samarbeidspartnere, annonsører, venner og kolleger, legger daglig leder Gustav-Erik Blaalid til.

I juletida vil det komme flere spennende juleintervju med sentrale personer i næringen, som vil dele sine tanker om tiden som har vært og fremtiden for bransjen.

Det første kan du lese her:  – Samarbeid kan løyse utfordingar i næringa