Trude Jansen Hagland ønsker velkommen til «Seafood Digital» på Fløyen mandag.

Flere oppdrettere vil løfte den digitale kompetansen

NCE Seafood Innovation ønsker å styrke den digitale kompetansen i havbruksnæringen. Med seg på laget har de blant annet Lerøy, Grieg Seafood og Lingalaks.

Publisert Sist oppdatert

Startskuddet gikk mandag på Fløyen i Bergen.

Kompetanseprogrammet, som har fått navnet «Seafood Digital», består av tre nivå som skal dekke et bredt spekter av relevante temaer innen digitalisering for henholdsvis ledelse, prosessledelse og produksjon. Lederprogrammet kjøres i gang i vår og har tre samlinger.

Benedicte Skogen, kommunikasjonssjef i NCE Seafood Innvoation forteller til Kyst.no at de i første samling starter med å definere digitalisering, utforske digitale teknologier og diskutere digitaliseringsarbeid med fokus på lederrollen, digital strategi og organisasjon. 

– Den andre samlingen tar for seg digitale plattformer og økosystemer, digital innovasjon, digital transformasjon og digital kompetanse. I den siste samlingen tar programmet for seg digital modenhet, digital sikkerhet, digitalt personvern og digitalt arbeidsliv, forteller hun.

Trude Jansen Hagland, administrerende direktør, NCE Seafood Innovation, Jon Iden, fagansvarlig, professor NHH, Rune Smistad, prosjektleder Seafood Digital, NCE Seafood Innovation og Anders Storebø, leder Digital Transformasjon, Lerøy Seafood Group.

Tett på ledergruppen

Til det første kullet er det deltakere fra ledergruppene hos Lerøy Seafood Group, Grieg Seafood og Lingalaks som deltar. 

Trude Jansen Hagland og Rune Smistad.

– Det første kullet er en pilot, men vi vil vi sette opp nye kull for både toppledere, mellomledere og produksjonsnivå i bedriftene. Vi har et inntrykk av at det er ingen grense for hvor mange ansatte som trenger økt kompetanse innen digital transformasjon, forteller Rune Smistad, som er senior prosjektleder for digital transformasjon i NCE Seafood Innovation til Kyst.no.

Etterspurt blant medlemmer

Programmet er basert på innspill fra medlemmer og partnere i NCE Seafood Innovation. Jon Iden, professor fra NHH vil være fagansvarlig for Seafood Digital. 

Spesielt Anders Storebø i Lerøy Seafood Group og Trond Kathenes i Grieg Seafood har vært pådrivere for å få på plass kompetanseprogrammet. 

Storebø sier til Kyst.no at de lenge har ønsket et digitalt lederprogram for å styrke den digitale kompetansen i selskapet.

– Dette vil være et viktig strategisk verktøy for å sikre produksjon av bærekraftig sjømat i fremtiden. Vi ser frem til dette programmet, understreker Storebø.

– Må snakke sammen

Under åpningen på Fløyen sa Trude Jansen Hagland, administrerende direktør i NCE Seafood Innovation at for å drive bærekraftig, få bedre fiskehelse- og velferd er det avgjørende få til innsiktsbasert drift, med sanntidsdata og digital beslutningsstøtte i alle ledd i produksjonen. 

 – Da må alle systemer snakke sammen Og alle de som jobber i forskjellige ledd i bedriften må forstå hvorfor innsiktsbasert drift er viktig og hva det betyr for den enkelte, dersom en digital strategi skal innføres med suksess, forklarte hun.

Skogen forteller at det vil bli satt opp nye kull høsten 2024 både for ledere, mellomledere og de som jobber i produksjonen. Programmet sier hun vil være åpent både for medlemmer i NCE Seafood Innovation og andre som jobber i sjømatnæringen.

Jon Iden holder presentasjon under Seafood Digital.