Likt som i fjor vil Gründerpresangen bli gjennomført digitalt. Her fra et tidligere år på Bergen Media City. Foto: Ole Andreas Drønen
Likt som i fjor vil Gründerpresangen bli gjennomført digitalt. Her fra et tidligere år på Bergen Media City. Foto: Ole Andreas Drønen

Flere selskap vil ha Gründerjulepresangen

Flere gründere og oppstartsselskaper med gode, kreative idéer har meldt sin interesse for Gründerjulepresangen 2021. Nå håper arrangørene at enda flere vil ta del i konkurransen.

Publisert

Likt som foregående år inneholder presangen rettet mot gründere innenfor havbruk praktisk gründerhjelp på en rekke områder i tillegg til en pengepremie. En fagjury bestående av nøkkelpersonell fra bidragsyterne Deloitte, Nagelld, NCE Seafood Innovation Cluster, DnB, Annerledeslandet, Acapo, ArtGarden, NCE Aquatech og Stiim Aqua Cluster vurderer søknadene.

Det selskapet hvor juryen samlet mener de kan gjøre den største forskjellen vil bli vinner av årets gründerjulepresang. Premien skal kunne gi vinneren mulighet til å lansere og kommersialisere en ny idé, et produkt eller en tjeneste til havbruksnæringen.

Gründerhjelp med turbo

Rolf Mork-Knudsen i Annerledeslandet forteller til Kyst.no at det dessverre er alt for mange gode ideer som strander på veien mellom et godt konsept og aksept i markedet.

- Årsakene til dette kan være mange: For mye fokus på hva produktet er vs hva det gjør for brukeren, at man ikke har de rette kontaktene i næringen, mangelfull strategi og så videre. Dette er ting vinneren av Gründerpresangen får med.

Mork-Knudsen kaller det Gründerhjelp med turbo, der de ser på selskapet, produktene og posisjonen i markedet. De gir raske, svært konkret input på kort sikt, og hjelp til langsiktig strategi.

- Annerledeslandet lever og ånder for dette krysningspunktet mellom kreativitet og kommersialisering, og det å få være en del av Gründerpresangen er virkelig julekvelden for oss, påpeker han.

Hjelp i en kritisk fase

Andreas Nesse Persson i Deloitte sier til Kyst.no at han absolutt er enig med Rolf, og at det ofte er gjentagende for mange gründere.

- Samtidig er man kanskje ikke tydelig nok på hvem kunden er og hvilken verdi man bringer til dem. Det er derimot gledelig å se at nivå på søkere i år er høyt og at vi har så langt gode søkertall.

- Jeg vil bare oppfordre alle til å bruke julen på å sende inn søknader – for dette er en mulighet til å få hjelp i en kritisk fase.

Digital konkurranse

Selskapet juryen velger ut blant søkerne vil få drahjelp fra selskaper som alle er gode innenfor sine felt.

Likt som i fjor vil Gründerpresangen bli gjennomført digitalt. I 2020 ble dette forsøkt for første gang grunnet pandemien. Juryen syns derimot dette fungerte godt og gjorde det lettere å dekke hele landet. Derfor vil Gründerpresangen gjennomføres digitalt også i 2021.

Planen var å lansere vinneren på Aqkva-konferansen i januar, men grunnet utsetting her vil vinneren bli presentert i en artikkel på Kyst.no.