I kveld presenterer Maritime Partner og industridesigner Einar Hareide det nye designkonseptet for norske og internasjonale kunder under selskapets årlige kundearrangement.

Maritime Partner lanserer nytt designkonsept

I dag lanserer Maritime Partner et nytt designkonsept for hele sin range av båter. Under utviklingen har selskapet samarbeidet med Hareide Design.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Med utgangspunkt i skroget på en av Maritime Partners eksisterende modeller, har Maritime Partner og Hareide Design samarbeidet om å lage et nytt design med vekt på funksjonalitet, estetikk og en særpreget identitet som skal være en plattform for båtene i Maritim Partners produktserie. Det skriver selskapet i en pressemelding.

presse-1

- Vårt hovedfokus i prosjektet har vært funksjon, og de forskjellige krav en slik båt blir stilt overfor. Dernest at alle funksjonene skal se bra ut, og at den skal ha et uttrykk og et særpreg som gjør at en enkelt kan kjenne den igjen, sier Einar Hareide, administrerende direktør i Hareide Design i meldingen.

- Vi har også tenkt design på en slik måte at en med enkle grep kan forlenge og øke bredden på båten uten at det går ut over uttrykket. Ved å tenke smart i designfasen vil en kunne redusere produksjonskostnader, forteller han videre.

Modulbasert design

- Erfaringer viser at vi sjelden leverer båter uten at de er spesialtilpasset til kunden på et eller annet vis. Derfor har vi lagt vekt på at det nye designet skal være modulbasert, noe som gjør at vi kan være mer fleksibel på slike tilpasninger, og at tilpasninger blir mer forutsigbare både for oss og for kunden, sier designsjef Tore Fiskerstrand.

Fiskerstrand legger til at med modulbaserte løsninger vil de kunne tilpasse båtene etter kundens ønsker uten at det nødvendigvis øker kostnadsnivået. Med høy grad av integrasjon av ulike komponenter, og et funksjons-optimalisert design, er målet å få ned kostnadene, og å bli enda mer konkurransedyktige på pris.