Carl Erik Arnesen, administrerende direktør i Hav Line. Foto: Therese Soltveit.
Carl Erik Arnesen, administrerende direktør i Hav Line. Foto: Therese Soltveit.

AqKva: Slaktebåten i operasjon første august

Carl Erik Arnesen har nylig gått inn som administrerende direktør i Hav Line, og forteller slaktebåten "Norwegian Gannet" som nå er under bygging, skal gi flere gevinster.

Publisert

Som siste innlegg under AqKva 2018, forteller Carl Erik Arnesen fra Hav Line stolt om deres nye fartøy "Norwegian Gannet", som skal slakte fisken ombord, direkte fra norsk merd til dansk kai. Selv mener han dette kun gir gevinster.

- Endring i regelverket og økt produksjon i fremtiden vil gi økte kostander, påpeker Arnesen.

Ved å slakte fisken på vei til Danmark, vil tiden fisken bruker til markedet kunne kortes ned betydelig.

- Dessuten overholder konseptet de nasjonalpolitiske mål om overføring av gods fra vei til sjø, påpeker han.

Arnesen forteller at det vil være plass til 1000 tonn laks ombord, som vil kunne erstatte inntil 50 trailere til Europa. I tillegg vil det føre til et mindre bruk av isopor, og redusere rømmings- og smittefare. Ved å utelukke slakt på land skal fisken også oppleve mindre stress.

Bygges i Spania

Båten bygges av spanske Balenciaga og skal være operativ rundt første august i år. Den er nå under bygging ved verftet i Biscaya-bukten.

- Det er en god fremdrift i prosjektet, sier Arnesen, og forteller at den må sjøsettes før den er ferdig, for det ikke er nok plass i verftet.

- Det er det største fartøyet de noen gang har bygget, sier han.

Optimar skal utruste slakteriet ombord, som består av 14 sløyemaskiner, hvor hver kan sløye 25 fisk i minuttet. Om bord er det ti RSV tanker, som gjør det mulig å frakte forskjellig type fisk. Det vil bli installert åtte el-bedøvere, og båten har en pumpekapasitet på 100 tonn i timen. Slaktebåten kan ha et mannskap på 54, og har syv dekk.

Arnesen forklarer at fisken vil føres raskt om bord, og bli raskt nedkjølt 0 til – 1 grad.

- Å holde temperaturen er en utfordring på kommersielle slakterier, spesielt om sommeren. Ved slakting under transporten klarer man seg med mindre is, og har en mer lønnsom transport.

Det nye hybridfartøyet til Hav Line Vessels. Kilde: Wärtsila.
Det nye hybridfartøyet til Hav Line Vessels. Kilde: Wärtsila.

Motor med Guinness rekord

Det er Wärtsila som har designet både båt og motor, som skal stå for en god miljøprofil.

- Motoren har kommet i Guinness rekordbok som verdens mest effektive 4-taktsmotor, sier Arnesen.

Den vil kunne gi en hastighet 18 knop, og ved å velge en hybrid løsning, har Hav Line fått støtte av Enova på 6,55 millioner kroner. Batteriet sørger for at motoren alltid kjøres på optimaldrift.

Ett til to døgn raskere

Ved ankomst på terminalen i Hirtshals, vil en full båt kunne tømmes på 15 timer, hvor det behandles 240 fisk i minuttet.

- Ved å benytte slaktebåten når fisken ut til markedet ett til to døgn tidligere enn ved «vanlig» prosedyre, slår Arnesen fast.

Oppkalt etter den "tøffeste" fuglen

Slaktebåten har fått navnet "Norwegian Gannet", oppkalt etter sjøfuglen havsule (gannet), som Arnesen personlig mener er den «tøffeste» sjøfuglen som finnes.

- Den kan stupe ned etter fisk med en fart på 100 km/t, noe jeg synes er representativt for fartøyet vi prosjekterer, sier han.