«Norwegian Gannet» får ikke lov av myndighetene å ta med seg produksjonsfisk til utlandet. Foto: Ole Andreas Drønen

Hav Line hadde allmøte i dag: Hundre norske arbeidsplasser i fare

Myndighetene avslo endelig før helgen søknaden om dispensasjon som skulle tillate «Norwegian Gannet» å frakte produksjonsfisk til Danmark. Nå frykter selskapet for fremtiden.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

NRK meldte i dag at myndighetene på fredag endelig har avslått Hav Line sin søknad om dispensasjon for å frakte produksjonsfisk til Hirtshals.

En av grunnlagene de der dro frem var at fisk med ytre sår eller misdannelser kan etter en kvalitetsforskrift ikke eksporteres til utlandet.

- Frykt for omdømmet til norsk fisk er en av grunnene, heter det i vedtaket fra departementet.

Ifølge administrerende direktør i Hav Line, Carl-Erik Arnesen må nå båten ligge til kai.

Han varsler imidlertid klage til Kongen i statsråd samt mulige rettslige steg.

De ansatte i rederiet ble ifølge NRK informert om alvoret på et allmøte mandag morgen.

- Helt uforståelig

Arnesen understreker overfor Kyst.no at hundre norske arbeidsplasser og en milliardinvestering i Bergen nå står i fare for å gå tapt.

- Begrunnelsen er en teknikalitet og helt uforståelig for oss, sier Carl-Erik Arnesen overfor Kyst.no.

November 2018 sto slaktebåten Norwegian Gannet ferdig og klar til drift, registrert i norsk skipsregister (NOR), bemannet med norsk mannskap og med hjemmehavn Bergen. Norske eiere har investert nærmere en milliard kroner i skipet og den spesialtilpassede mottakssentralen for fisk.

Carl-Erik Arnesen, Hav Lines administrerende direktør er oppgitt over myndighetenes beslutning. Foto: Therese Soltveit

- Hav Line-metoden er en tidenes største norske klimainnovasjon i oppdrettsverdenen. Skipet Norwegian Gannet er konstruert for å hente fisk direkte fra merdene, slakte fisken om bord og frakte den direkte til verdensmarkedet via mottakssentral i Hirtshals. Denne metoden har mange fordeler sammenlignet med dagens tradisjonelle løsninger, fortsetter Arnesen.

Rødt lys fra fiskeriministeren

Prosjektet, som har hatt myndighetenes støtte fra planlegging, bygging og til gjennomføring, har nå altså fått rødt lys av fiskeriministeren.

- Ansatte vil miste jobben, og menneskene vi hadde planer om å ansette blir ikke ansatt. Det er helt uforståelig. Vi forventer nå at politikerne tar grep for å redde norske arbeidsplasser, og at Norwegian Gannet kan starte ordinær seiling snarest, sier Arnesen.

Nærings- og fiskeridepartementet begrunner stansingen av milliardinnovasjonen med en paragraf i en kvalitetsforskrift som sier det ikke er lov å sende produksjonsfisk ut av landet. I følge forskriften er det ikke tilstrekkelig å sortere ut produksjonsfisken når den kommer til Danmark.

- Bestemmelsen bygger på en utvendig og visuell kontroll av fisken - en praksis som i dag er utdatert. Nå blir all laks filetert, og konsumenten ser aldri en hel fisk lenger. Ingen andre lakseproduserende land har en slik regel. Og Mattilsynet, som er departementets fagorgan på området, vil fjernet dette forbudet fra Kvalitetsforskriften. Dette er en teknikalitet som brukes til å stanse et prosjekt som objektivt og dokumenterbart er positivt for Norge og næringen, avslutter Arnesen.