Konferansearrangøren AqKva lanserer nå sammen med Sotra Sportsklubb en ny havbruks - og fiskerimesse, HavExpo, som skal holdes like utenfor Bergen i mai neste år. F. v.: Kjell Arne Møklebust, styreleder i AqKva; Vidar Onarheim, daglig leder i HavExpo; Cecilie Dahl, styreleder i Sotra Sportsklubb og Dan Christiansen, styreleder i HavExpo. Foto: Pål Mugaas Jensen.

Lanserer ny havbruks- og fiskerimesse i Bergen neste år

- Vi mener det er behov og marked for en stor fiskeri- og havbruksmesse til. Derfor vil vi arrangere HavExpo i Bergen fra neste år av, forteller Vidar Onarheim, daglig leder i AqKva som er en av aktørene bak.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I mai neste år, nærmere bestemt 6. og 7. mai, blir messen arrangert for første gang i det som heter Sotra Arena – like utenfor Bergen.

Vidar Onarheim, som også er daglig leder i det nyetablerte HavExpo, forteller at messen etter planen skal arrangeres annethvert år. I tillegg til konferansearrangøren AqKva, er messeselskapet eid av Sotra Sportsklubb, mens det er Fjell kommune som eier selve Sotra Arena, en mye brukt messearena på Vestlandet.I tillegg vil man bruke en innedørs fotballhall som ligger vegg i vegg med Sotra Arena til messen. Denne er eid av Sotra Sportsklubb.

Onarheim mener timingen for en messe er riktig.

- Gjennom AqKva, som etter hvert har arrangert 26 ulike konferanser i havbruks- og fiskerinæringen, så har vi fått en klar tilbakemelding fra bransjen at det er et ønske og et behov for et slikt arrangement.

- Vi ønsker å lage en messe for havnæringene som går over to dager. Kjapt, effektivt og informativt, legger han til.

Det vil også bli arrangert fagseminar med aktuelle tema begge dagene.

Messen skal avholdes på Straume, ca. 15 km fra Bergen sentrum og 20 km fra Flesland flyplass. Kart: Google maps.

Oljenæringen trengte to store

Han trekker parallellen til det å utfordre en etablert messearrangør som i dette tilfellet Aqua Nor, med det som har skjedd innenfor oljenæringen. Oljemessen ONS har gått i Stavanger i mange år, og har nå fått en suksessfull konkurrent i OTD, en messe som ble arrangert på Sotra Arena i oktober i fjor.

- Det er en så høy innovasjonstakt i fiskeri- og oppdrettsnæringen at det er et stort behov for å kunne vise frem ny teknologi oftere enn annet hvert år i Trondheim, sier han og understreker at de ikke ønsker å konkurrere med Aqua Nor.

- Vi kommer til å utfylle hverandre, sier han.

- Tiden er moden

For vel ti år siden ble det gjort et lignende forsøk med å arrangere en fiskeri- og havbruksmesse i Bergen. Da var det et dansk firma som forsøkte seg, uten nevneverdig suksess.

- Hvorfor tror du det går bedre denne gang?

- Tiden er blitt mer moden. Havbyen Bergen har vokst seg enda sterkere og viktigere, med større oppdrettsselskap og viktige offshore-institusjoner. Fiskeridirektoratet og Havforskningsinstituttet har også sitt hovedsete her. Derfor bør Bergen også være en naturlig arena for en havbruks- og fiskerimesse.

Kombinasjon av spisset fagkompetanse og næring vil nyte godt av en slik utstilling som bringer næring og leverandørindustri tettere sammen.

At messen retter seg både mot havbruk og fiskeri tror han er lurt.

- Grunnen er at begge disse næringene er sentrale i det man kan kalle «havnæringen», og har mye felles både når det gjelder tematikk, og ikke minst er det det mange av de samme selskapene og personene som er sentrale, sier han.

Fotballhallen til Sotra Sportsklubb har de siste årene huset alt fra Norges største bilmesse, båtmesser, hus og hyttemesser til oljemessen OTD. Den ligger vegg i vegg med Sotra Arena. Begge hallene skal benyttes til den nye havbruks- og fiskerimessen. Foto: Sotra Sportsklubb.

Stort messeområde

Messeområdet som Sotra Sportsklubb disponerer er ifølge Onarheim landets fjerde største messeområde på hele 14 000 kvadratmeter effektiv utstillingsareal under tak. Ifølge denne artikkelen er det det samme som man har i Trondheim Spektrum.

Internasjonal messe

Selv om hovedmålgruppen i starten er norsk leverandørindustri og norsk havbruk og fiskeri, har arrangørene ambisjoner om at messen på sikt skal utvikle seg til å bli en internasjonal fagmesse.

Onarheim påpeker at Bergen har stor kapasitet både på overnatting og utstillingsarealer.

- Vi har startet et samarbeid med reiselivsorganisasjonen Visit Bergen og vi har inngått langsiktige avtaler med hotellene i Bergen og sikret oss hotellrom til et fornuftig prisbilde. Hotellene har forpliktet seg til å ikke øke prisene de neste 5 årene utover vanlig prisstigning i bransjen, sier han.