Her prøver fiskeriministeren torsken til Ode
Over 35 000 mennesker deltok på sjømatmessen i Barcelona, hvor norske torskeoppdrettere som Ode opplevde stor suksess.
I forrige uke samlet sjømatnæringen seg til en rekordstor installasjon av Seafood Expo Global i Barcelona. På sine nettsider opplyser SEG at over 35 000 mennesker deltok på messen, noe som markerer en ny rekord.
Flere torskeoppdrettere tok også turen i år, blant dem Ode. Med besøk av fiskeriministeren og utdeling av torske-sashimi var messen en stor suksess for selskapet.
Se videointervju øverst i saken.
Bidra til mer etterspørsel

Administrerende direktør i Ode, Ola Kvalheim mener at sjømat er inne i en spennende utvikling med stort fokus på fersk- og rå-markedet. Han tror disse markedene vil se stor utvikling i tiden som kommer og Ode ønsker å posisjonere seg nettopp her med oppdrettstorsken sin.
– Vi kommer til å gjøre torsken til et litt annet produkt, sammenlignet med hva det råstoffet blir brukt til i dag. Det er jo derfor vi sier at oppdrettstorsken kan åpne en del dører, åpne en del markeder og løse en del flaskehalser som villtorsken i dag opplever.
Ode-sjefen påpeker også at effekten av mer oppdrettstorsk inn i markedet vil være positiv og bidra til mer vekst i etterspørsel, også for villtorsken.
– Gjennom å åpne disse nye markedene vil nettoeffekten av økt etterspørsel være mye større enn tilførselen av produkter inn i markedet.
– Det er det mange av kundene våre forteller oss også. At de har ikke vært i stand til å satse på torsk på grunn av enten at de ikke får det stabilt tilgjengelig, de får ikke nok volum. Og hvis vi kan være garantisten for disse tingene, så vil det også gjøre at man kan satse mer på villtorsken, avslutter han.
Nye anvendelser
Sales manager i Ode, Cathrin Osen Rabben, sier mye har endret seg det siste året. Med gode resultater fra produksjon, har kundene blitt vant til stabile leveranser av fersk torsk.

– Det største skiftet fra i fjor til i år er at i fjor var det mange som lurte på hva vi holdt på med. Hva er Ode, hva er oppdrettstorsk? I år er det faktisk en helt annen intro. Det er ofte de som kommer til oss og er tilhenger av vårt produkt.
– Så dere er ute av oppstartsfasen?
– Ja, det vil jeg si, svarer hun.
På standen har Ode servert rå torsk i form av sashimi og ceviche. Å vise de nye måtene man kan anvende torsken på, tror sales mangeren er en sentral faktor for suksess.
– Hvis du ser på laksen og produktutviklingen som er lagt bak den, så har du fått den inn i burgerer, sushi, sashimi og man har virkelig klart å tilpasse seg de mattrendene som er.
– Men torsken er veldig ofte fortsatt solgt som en centerpiece på en tallerken, og så får du den enten stekt eller kokt.
Gjøre torsken sexy
Med en stabil leveranse på torsk som er fri for parasitter, tror Rabben at man vil se de samme trendene man har sett i laks, på torsk.
– Du kan ha den i to-go-foods, du kan ha den i texmex og egentlig alt mulig. Det tror jeg er et viktig steg i å få torsken sexy, sier hun avslutningsvis.