Den semilukkede merden "Storbåtsegget" er snart i havn i Norge etter tre uker på sjøen.

«Storbåtsegget» snart hjemme i Vesterålen

Nordlaks sin nye semilukkede merd kommer til Hadsel i helgen etter tre ukers seilas fra Tyrkia.

Publisert

Kyst.no har tidligere skrevet om Nordlaks sin nye semilukkede merd, som har vært under bygging i Tyrkia. Skroget har en indre diameter på 60 meter og en ytre diameter på 72 meter. 

Den gang gikk den under prosjekttittelen «Hydra», men nå har den fått navnet «Storbåtsegget».

Produksjonstanken konstrueres for en maksimalt tillatt biomasse på 3120 tonn, tilsvarende fire utviklingstillatelser, og vil ha et produksjonsvolum på 86 700 kubikkmeter.

Enheten har tett tak og vegger ned til 20 meter under havoverflaten for å hindre lus og sykdomsmikrober.

Anlegget ble bygget i Tyrkia, før den ble lastet på GPO Emerald.

Til helgen kommer den hjem til Vesterålen etter tre ukers seilas fra Tyrkia.

Stor milepæl

Det nye store innovasjonsprosjektet til Nordlaks er på vei nordover langs kysten og skal etter planen være å se fra Melbu/Fiskebøl fredag ettermiddag, 21. november.

Storbåtsegget fraktes på dekk av GPO Emerald fra GEMAK-verftet i Tyrkia.

– Det blir en stor milepæl å få Storbåtsegget på plass i Hadsel. Med Storbåtsegget møtes havbruk og avansert teknologi. Nyskaping er en viktig del av Nordlaks og Storbåtsegget kombinerer det beste fra tradisjonelt oppdrett med moderne teknologi for å gi fisken bedre levekår, sier konserndirektør i Nordlaks, Eirik Welde, i en pressemelding.

Ny innseilingsrute

Ny innseilingsrute Innseilingen til lokaliteten «Sørvika» ved Raftsundet, vil skje lørdag morgen/formiddag.

Ruten for innseilingen er endret og vil være hovedleien, som Hurtigruten/Havila også bruker, i stedet for Hanøysundet, som først planlagt. Før det er mulig å få Storbåtsegget av GPO Emerald, kreves det en rekke forberedelser. 

Forankring og fjerning av sjøsikring vil etter planen foregå lørdag, slik at såkalt «float off» kan skje søndag. Etter planen skal Storbåtsegget fortøyes i løpet av neste uke. Inntil det skjer, vil det ligge flere fartøy med slepeliner knyttet til Storbåtsegget. 

Å frakte Storbåtsegget til Sørvika og fortøye anlegget er en stor marin operasjon og det er nødvendig å holde god avstand og ikke krysse foran, ved ferdsel på sjøen.

Storbåtsegget vil ha et produksjonsvolum på 86 700 kubikkmeter.

Besøkte anlegget i Tyrkia

Eier av Nordlaks, Inge Berg, har vært på verftet i Tyrkia og sett Storbåtsegget før avreise til Norge. 

– Det blir spesielt og stort å se Storbåtsegget her hjemme. Dette har vært en lang prosess og vi er spente på å få anlegget i drift. Det er spesielt spennende siden dette er et utviklingsprosjekt og vårt første semilukkede anlegg, sier Berg. 

Målet med Storbåtsegget er både å redusere lakselus og forbedre fiskehelsen til laksen. Samtidig gjør stålveggene på konstruksjonen det mulig å teste ut en strømutsatt lokalisering som ikke ville egnet seg til tradisjonelle merder. 

Etter planen skal den første laksen settes ut i Storbåtsegget i mai.

– Nå går vi over i neste fase med Storbåtsegget. Dette er et stort prosjekt for Nordlaks og bidrar t il lokale arbeidsplasser, styrker leverandørindustrien og skaper verdier for samfunnet. Jeg vil gjerne benytte anledningen til å takke alle de som har bidratt, både ansatte, leverandører, Hadsel kommune og annen forvaltning, som gjør at vi nå får et nytt og innovativt anlegg på plass, sier Welde.